سازمان ملل: محدودیت‌های طالبان 90 درصد زنان را دچار مشکلات روانی کرده است
(last modified 1403-06-29T12:09:46+00:00 )
سنبله 29, 1403 16:39 Asia/Kabul
  • سازمان ملل: محدودیت‌های طالبان 90 درصد زنان را دچار مشکلات روانی کرده است
    سازمان ملل: محدودیت‌های طالبان 90 درصد زنان را دچار مشکلات روانی کرده است

مدیر اجرایی بخش زنان سازمان‌ ملل می‌گوید: 90 درصد زنان و دختران افغا‌نستان بر اثر محدودیت های طالبان دچار مشکلات روانی شده اند.

سیما بحوث در نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان افزود: با ادامه محدودیت‌های طالبان، وضعیت روانی زنان افغانستان رو به وخامت است و بسیاری از زنان می‌گویند که با گذشت هر فصل، وضعیت سلامت روان آنان بدتر می‌شود.

او با اشاره به توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان اظهار کرد: این قانون نه تنها زنان را از مردان، بلکه زنان را از زنان نیز جدا می‌کند؛ زنان را ملزم می‌‌کند که تمام بدن و صورت خود را بپوشانند و صحبت کردن آنان را در جمع دیگران، استفاده‌ بدون محرم از وسایل نقلیه‌ عمومی و حتی نگاه کردن به مردانی را که با آنان نسبت خونی ندارند، منع می‌کند.

 

به  گفته مدیر اجرایی بخش زنان سازمان‌ ملل، ابهام در قانون امر به معروف طالبان باعث می‌شود که این قانون در عمل، خودسرانه تفسیر و اجرا شود و محتسبان طالب اختیارات گسترده‌ای در اجرای آن داشته باشند.

بحوث با اشاره به نظرسنجی‌های سازمان ملل مدعی شد: 64 درصد از زنان افغانستان هنگامی که به تنهایی از خانه خارج می شوند احساس ناامنی می کنند که  70 درصد آنان علت این احساس ناامنی را آزار و اذیت نیروهای طالبان اعلام کرده اند.

او اضافه کرد: بررسی‌های بخش زنان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که تنها 22 درصد از زنان افغانستان روزانه یا هفتگی با زنانی غیر از اعضای نزدیک خانواده‌ خود ملاقات می‌کنند و 18 درصد از زنان هرگز امکان چنین کاری ندارند.

بخش زنان سازمان ملل متحد: ما از کار با زنان، برای زنان دست نخواهیم کشید

واکنش حکومت طالبان به گزارش سازمان ملل درباره نقض حقوق زنان در افغانستان

 

کلیدواژه