حمل 24, 1402 19:16 Asia/Kabul
  • وزیر خارجه ایران: نهادهای بین‌المللی باید از الگوی حل مشکلات افغانستان حمایت کنند
    وزیر خارجه ایران: نهادهای بین‌المللی باید از الگوی حل مشکلات افغانستان حمایت کنند

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: مشکلات متراکم منطقه‌ای به ویژه افغانستان با ارائه الگوی همکاری و حمایت سازمان‌های بین‌المللی قابل حل و مدیریت است.

به گزارش رادیو دری؛ حسین امیرعبداللهیان امروز در سخنرانی خود در نشست چهارجانبه وزرای خارجه ⁧ایران⁩، پاکستان، روسیه و چین  درباره ⁧افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران  در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی پیشتاز بوده و سهم بزرگی در کمک به افغان ها برای عبور از بحران ایفا کرده است.

وزیر امور خارجه ایران افزود: پذیرفتن صدها هزار آواره جدید افغان  که تعداد اتباع افغانستانی مقیم ایران را به میلیون‌ها نفر رساند، بار سنگینی است که با توجه به تحریم های ظالمانه امریکا علیه ملت ایران و محرومیت از کمکهای بین المللی، حاکی از سیاست انساندوستانه ایران در قبال مردم مظلوم افغانستان  است. 

امیرعبداللهیان همچنین گفت : کشورهای فرامنطقه پس از سالها تهاجم و تجاوز و برجای گذاردن خسارات و رنجهای بسیار برای مردم افغانستان، همچنان به این سرزمین به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف نامشروع خود علیه کشورهای منطقه چشم طمع دارند.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد : قدرت‌های فرامنطقه‌ای باید  ضمن دور ماندن از افغانستان، مسوولیت چند دهه اقدامات مخرب خود را پذیرفته و آنها را جبران کنند، زیرا  قرار نیست جغرافیای افغانستان به اهرم فشار آنها علیه کشورهای منطقه تبدیل شود.

امیرعبداللهیان گفت: آمریکا و متحدان آن به جز مسوولیت ویرانی، کشتار و به وجود آوردن شرایط دشوار فعلی در افغانستان، مسوولیت کامل حمایت و هدایت داعش و گروه‌های تروریستی و افراطی را در جنوب و شمال افغانستان به عهده دارند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد : تجربه چند دهه ناآرامی در افغانستان نشان می دهد که تنها راه برقراری آرامش و ثبات در این کشور، حضور و مشارکت همه اقوام و گروه ها در حکومت و تشکیل دولت فراگیر است.

به گفته امیرعبداللهیان، جمهوری اسلامی ایران علاوه بر مشارکت مستقیم در تحصیل و آموزش دختران افغان، آمادگی خود را برای ارائه همه گونه کمک های سخت افزاری و نرم افزاری به حکومت سرپرست در تامین شرایط تحصیل دختران اعلام کرده است. 

"حسین امیرعبداللهیان " وزیر امور خارجه ایران، برای حضور در نشست چهارجانبه وزرای خارجه ⁧ایران⁩، پاکستان، روسیه و چین  درباره ⁧افغانستان به شهر سمرقند  ازبکستان سفر کرده است.

درخواست مجدد همسایگان افغانستان از طالبان:دولت فراگیر تشکیل دهید

امیرعبداللهیان: تحولات افغانستان، همکاری‌های ایران و پاکستان را ضرورت می‌بخشد

بررسی گسترش تروریسم در افغانستان، محور نشست سمرقند

کلیدواژه