حمل 28, 1402 16:00 Asia/Kabul

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت موضوع آزادی تحصیل و کار زنان افغانستان و تشکیل دولت فراگیر از مسائل مورد تاکید ایران در نشست سمرقند بود.

به گزارش رادیو دری؛ ناصر کنعانی امروز دوشنبه در نشست خبری هفتگی خود درباره نشست سمرقند و سیاست ایران در قبال افغانستان افزود: ایران به عنوان کشور همسایه افغانستان نمی‌تواند نسبت به مسائل این کشور بی‌تفاوت بماند.

وی ادامه داد: کشورهای شرکت کننده در نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند بر تشکیل دولت فراگیر، مخالفت جدی با منع تحصیل و فعالیت زنان در مراکز رسمی و اداری و همچنین مبارزه با داعش تاکید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران اظهار کرد: آقای امیرعبداللهیان هم در این نشست و هم در دیدار با سرپرست وزیر خارجه افغانستان تاکید کرد که ایران مخالف منع تحصیل زنان بوده و آماده است به ایجاد شرایط مناسب برای تحصیل این قشر کمک کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: ما دارای سیاست اصولی و روشنی هستیم و حمایت از صلح در افغانستان برای ما دارای اهمیت است؛ هر چند از نظر تهران، تعامل با طالبان به معنای شناسایی وضع موجود نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران همچنین گفت درمذاکرات دوجانبه با افغانستان، موضوع حقابه ایران از رود هیرمند نیز مطرح شده و ایران پیگیر این موضوع است.

وزیر خارجه ایران: نهادهای بین‌المللی باید از الگوی حل مشکلات افغانستان حمایت کنند

درخواست مجدد همسایگان افغانستان از طالبان:دولت فراگیر تشکیل دهید

 

کلیدواژه