جوزا 07, 1402 08:39 Asia/Kabul
  • روابط حسنه با ایران بخشی از سیاست حکومت طالبان
    روابط حسنه با ایران بخشی از سیاست حکومت طالبان

نشست کمیسیون سیاسی حکومت طالبان بر روابط خوب و مثبت با همسایگان به ویژه ایران تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، دفتر ریاست الوزراء حکومت طالبان از برگزاری نشست کمیسیون سیاسی این حکومت به ریاست مولوی عبدالکبیر خبر داد و اعلام کرد، اعضای کمیسیون سیاسی داشتن روابط حسنه با جمهوری اسلامی ایران را بخشی از سیاست این حکومت خواندند.

در این نشست که سرپرست وزارت آب و انرژی افغانستان نیز حضور داشت درباره موضوع حقابه ایران و جنبه‌های مختلف آن به تفصیل بحث شد. 

در این نشست به گفته دفتر ریاست الوزرای حکومت طالبان، ضمن تاکید بر رعایت معاهده هیرمند برای اجرای آن از طریق  راه حل مناسب تاکید شد.

براساس معاهده هیرمند که در سال 1972 به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820 میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26 متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند. اکنون دولت و ملت ایران انتظار دارند تا در چارچوب همکاری های دوجانیه طالبان افغانستان نیز بر تعهد و وعده خود در این خصوص پایبند باشد و بیش از این خود را طرفی غیر مسئول در برابر همسایه خود نشان ندهد.

در طول دو دهه گذشته با توجه به تغییرات سیاسی روی داده در افغانستان و حضور و نفوذ اشغالگران غربی در آن، افغانستان ضمن جلوگیری از رهاسازی کامل حقابه رودخانه هیرمند، با احداث سد‌ها و بند‌های مختلف بر روی این رودخانه و سرچشمه‌های آن در داخل افغانستان، سعی بر کاهش هرچه بیشتر حقابه این رودخانه داشته است.

حقابه هیرمند؛ محور رایزنی کاظمی قمی با وزیر خارجه طالبان

کلیدواژه