جوزا 12, 1402 10:35 Asia/Kabul
  • طالبان: موضوع حق‌آبه ایران از راه گفتگو قابل حل است
    طالبان: موضوع حق‌آبه ایران از راه گفتگو قابل حل است

وزیر انرژی ‌و آب حکومت طالبان بر حل موضوع حق‌آبه ایران از راه گفت‌وگو و مطابقت با معاهده سال 1972 تاکید کرد.

به گزارش رادیو دری، عبداللطیف منصور وزیر انرژی ‌و آب حکومت طالبان در گفت و گوی ویژه با طلوع نیوز گفت: مسئله آب نباید سیاسی شود و نیاز است از هرگونه سخنان تحریک‌آمیز خودداری شود.

طالبان: موضوع حق‌آبه ایران از راه گفتگو قابل حل است

 

عبداللطیف منصور افزود: ما براساس توافقنامه سال 1972  متعهد هستیم و زمانی‌که خشک‌سالی باشد وظیفه داریم به معاهده مراجعه کنیم که تمامی موارد در آن ذکر شده است.

وزیر انرژی ‌و آب حکومت طالبان افزود: پیش از این نیز اعلام کرده بودیم که ما و ایران دوکشور اسلامی همسایه هستیم و با یکدیگر روابط دینی داریم. بسیاری از مهاجرین ما آنجا در ایران هستند پس ما با احترام به تمامی این موارد نمی‌خواهیم که بر یک موضوع فنی این‌قدر سیاسی کاری شود که تبلیغات منفی آن دو ملت را از هم دور کند. این‌گونه اظهارات نه به نفع ما و نه به نفع آنان است.

براساس معاهده هیرمند که در سال 1972(1351 هجری شمسی) به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل 820 میلیون متر مکعب در سال و در حدود 26  متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می کند اما این معاهده هنوز اجرا نشده اما با روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان از 15 اوت 2021، این دولت بر پایبندی به معاهده هیرمند، درخصوص حقابه ایران تاکید کرده است.

طالبان: بازدید از سدهای افغانستان جز معاهده هیرمند نیست

کلیدواژه