جوزا 23, 1402 13:50 Asia/Kabul
  • نمایندگان مجلس ایران: اجرا نشدن حقابه هیرمند، مخالف قوانین بین‌المللی است
    نمایندگان مجلس ایران: اجرا نشدن حقابه هیرمند، مخالف قوانین بین‌المللی است

۲۰۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در بیانیه‌ای، ممانعت از اجرای حقابه هیرمند را نقض حقوق ملت ایران و مخالف قوانین بین‌المللی دانستند.

به گزارش رادیو دری؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بیانیه‌ با تأکید بر مطالبه حقابه هیرمند و حمایت از مواضع قاطع رئیس جمهوری و دولت ایران تصریح کردند: تبعات اکولوژیک خشک شدن تالاب بین‌المللی هامون، متوجه کل منطقه و به طور قطع کشور افغانستان خواهد شد، بنابراین هرگونه ممانعت از اجرای این حقابه، نقض حقوق ملت ایران و مخالف قوانین بین‌المللی است.

این بیانیه می‌افزاید: دو ملت ایران و افغانستان که دارای تمدن و فرهنگ مشترک هستند، همواره در طول تاریخ و فراز و نشیب و گذر زمان و فراوانی‌ها و کم آبی‌ها در کنار هم بودند و اکنون شرایط برای مردم نجیب سیستان به حدی دشوار است که اگر تا سه ماه دیگر آب به منطقه سیستان نرسد، باید منتظر فاجعه انسانی در شرق کشور باشیم.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این بیانیه تاکید کرده اند که مواضع رئیس جمهوری ایران درباره حقابه، مورد تأیید و حمایت نمایندگان است؛ بنابراین از حاکمان افغانستان انتظار داریم، آب را به سوی کشور ایران رهاسازی کنند.

براساس معاهده هیرمند که در سال ۱۹۷۲ به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال و در حدود ۲۶ متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می‌کند.

حقابه هیرمند؛ محور رایزنی کاظمی قمی با وزیر خارجه طالبان

وزیر کشور ایران: طالبان در مساله حقابه هیرمند به وظیفه همسایگی عمل کند

تاکید معاون اول رئیس جمهوری ایران بر ضرورت حل مساله حقابه هیرمند

کلیدواژه