جوزا 24, 1402 16:10 Asia/Kabul
  • انتقال طالبان پاکستانی به شمال افغانستان در راستای منافع مشترک امریکا، پاکستان و طالبان است

کارشناس سیاسی افغان گفت: انتقال نیروهای تحریک طالبان پاکستان به شمال افغانستان در راستای منافع مشترک امریکا، پاکستان و طالبان است.

عبدالشهید ثاقب در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در در رابطه با مساله انتقال نیروهای تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) از جنوب به شمال افغانستان اظهار داشت: ابتدا این مساله از طرف وزیر داخله پاکستان مطرح شد، سپس منابعی از داخل طالبان آن را فاش کردند و صحبت های اخیر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان تلویحا آن را تائید کرد.

وی تصریح کرد: مجاهد گفته مهاجرین وزیرستانی که متهم به حملات در خاک پاکستان هستند برای رفع نگرانی پاکستان از جنوب افغانستان به مناطق دیگر از جمله شمال این کشور منتقل می شوند. ویژگی که مجاهد از آن یاد کرده مربوط به تحریک طالبان پاکستان است.

به گفته این کارشناس سیاسی انتقال نیروهای تی تی پی یک محور همکاری بر اساس منافع مشترک میان امریکا، طالبان و پاکستان است؛ امریکایی ها از گذشته ها درپی صدور تروریسم به آسیای میانه بوده اند و راه آن هم شمال افغانستان است، به این ترتیب مرزهای آسیای میانه نا امن می شود و امریکا به خواسته خود می رسد.

ثاقب افزود: نفع پاکستان هم دور شدن تی تی پی از مرزهای آن کشور است. طالبان پاکستانی تهدیدی برای امنیت پاکستان هستند و پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان حملات خود را افزایش داده اند، وزیر داخله پاکستان گفته حملات تی تی پی هفتاد درصد افزایش یافته و اگر به شمال افغانستان منتقل شوند از مرزهای پاکستان دور می شوند و حملات شان کاهش پیدا می کند.

وی بیان داشت: در رابطه با نفع طالبان هم این نکته حائز اهمیت است که تحلیلگران، طالبان را به عنوان یک گروه قومی-مذهبی می شناسند، شورای امنیت سازمان ملل متحد هم در گزارش اخیر خود طالبان را یک گروه پشتون محور خوانده است. یکی از برنامه های گروه های پشتون محور استقرار ناقلین و وزیرستانی ها در شمال افغانستان و تغییر ترکیب جمعیتی این منطقه است. این منافع مشترک بین امریکا، پاکستان و طالبان سبب شده که طالبان اقدام به انتقال نیروهای تحریک طالبان پاکستان به شمال افغانستان کنند.

ثاقب در مورد دلایل تمکین تحریک طالبان پاکستان به این انتقال هم گفت: آنان با رهبر طالبان افغانستان بیعت کرده اند ضمن اینکه تجربه ثابت کرده اهداف گروه های تروریستی مانند آن در طول زمان قابل تغییر است و این احتمال وجود دارد که تی تی پی در شمال افغانستان تغییر ماهیت داده با داعش همکار شود و بعد مرزهای آسیای میانه را نا امن کند.

این کارشناس افغان در مورد دلایل همکاری طالبان با امریکا و پاکستان در خصوص انتقال تی تی پی از جنوب افغانستان به مناطق دیگر از جمله شمال این کشور هم گفت: طالبان در افغانستان هنوز خود را در قامت یک دولت تصور نمی کنند و برخورد و مواجهه آن ها با مسایل داخلی و بین المللی به عنوان یک گروه است نه به عنوان یک دولت، به همین دلیل نمی توان از آن ها انتظار دوراندیشی و تلاش برای بقاء داشت، بزرگترین دشمن طالبان هم افراطی گری خودشان است.

ثاقب همچنان خاطرنشان کرد: ادعاهای طالبان هم با واقعیت تفاوت دارد. به عنوان مثال طالبان همواره حضور داعش را در افغانستان انکار کرده و گفته اند که داعش در افغانستان تهدید نیست اما واقعیت چیز دیگری است چنانکه چند روز قبل در ولایت بدخشان افغانستان چندین فرمانده طالبان در انفجاری کشته شدند و داعش مسوولیت آن را به عهده گرفت و چندی پیش والی طالبان در بلخ توسط داعش ترور شد.

وی اضافه کرد: طالبان همچنان می گویند رابطه ای با گروه های تروریستی ندارند و در حالی که تحریک طالبان پاکستان به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شود طالبان افغانستان می گویند میان آن ها و دولت پاکستان میانجی گری می کنند.

 

کلیدواژه