دولت پاکستان به دنبال انحراف افکار عمومی این کشور از مشکلات داخلی به سمت افغانستان است
(last modified 1402-09-23T08:32:04+00:00 )
قوس 23, 1402 13:02 Asia/Kabul
  • دولت پاکستان به دنبال انحراف افکار عمومی این کشور از مشکلات داخلی به سمت افغانستان است

کارشناس و پژوهشگر سیاسی ایرانی گفت: دولت پاکستان به دنبال آن است که توجه افکار عمومی این کشور را از مشکلات داخلی به بیرون از این کشور و از جمله افغانستان منحرف کند.

پیر محمد ملا زهی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به احضار کاردار حکومت طالبان در سفارت افغانستان در اسلام آباد به وزارت خارجه پاکستان درپی حمله تروریستی روز سه شنبه به نیروهای امنیتی پاکستان در منطقه دیره اسماعیل خان ایالت خیبرپختونخواه، اظهار کرد: پاکستان در حال حاضر به شدت دچار بحران اقتصادی، سیاسی و قومی است و برای پاسخگویی به مسایلی که در داخل با آن روبه رو است نیاز دارد توجه افکار عمومی داخل پاکستان را به خارج جلب کند.

وی افزود: در خارج هم فقط دو کشور هستند که می تواند با استفاده از آن ها بر مشکلات داخلی خود سرپوش بگذارد که یکی هند و تصمیم هایش در مورد منطقه کشمیر و دیگری افغانستان و مساله تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) است که توجه و تبلیغات در حال حاضر بیشتر به این سو می باشد. مساله تی تی پی در حال حاضر به یک مشکل جدی در مناسبات بین پاکستان و حکومت طالبان تبدیل شده، تی تی پی علیه ارتش پاکستان عملیات انفجاری انجام می دهد و ارتش هم یک سازمان نظامی است که برای جنگ خارجی آموزش دیده نه جنگ چریکی.

به گفته این کارشناس سیاسی عملیات انفجاری که علیه نیروهای ارتش پاکستان در ایالت خیبر پختونخواه انجام شد ار تش را هم وادار کرده تا به دولت موقت پاکستان فشار بیاورد که برخورد شدیدتری با طالبان در افغانستان داشته باشد تا مجبور شوند برای مدیریت این بحران اقدام کنند، پاکستانی ها خواستار دستگیری رهبران تی تی پی و تحویل آن ها به دولت اسلام آباد هستند اما حکومت طالبان در افغانستان توجه چندانی به این خواسته ها ندارد و زیر بار آن نمی رود.

ملا زهی عنوان کرد: به این ترتیب کاردار حکومت طالبان در سفارت افغانستان در اسلام آباد به وزارت خارجه پاکستان فراخوانده شده و پیام تندی به وی داده شده و گفته اند که اگر خواسته های اسلام آباد برآورده نشود احتمال دخالت نظامی در مناطقی که فکر می کنند نیروهای تی تی پی مستقر هستند منتفی نیست. اما مساله به این سادگی هم نیست و نیروهایی که اکنون علیه دولت پاکستان می جنگند همان هایی هستند که خود ارتش پاکستان سازماندهی کرده و سلاح و امکانات در اختیارشان قرار داده بود.

وی بیان کرد: مشکل اصلی پاکستان اتحاد گروه های افراطی علیه دولت پاکستان است که ارتش آن کشور به وجود آورده بود و اکنون می خواهد حکومت طالبان را در این زمینه مقصر جلوه دهد اما مساله این است که اگرچه پاکستانی ها تلاش هایی برای بستن خط دیورند کرده اند اما رفت و آمدها جریان دارد و حکومت طالبان حتی اگر بخواهد نمی تواند مرزها و نیروهای تی تی پی را کنترل و آنان را قانع کند که به پاکستان حمله نکنند.

ملازهی گفت: از طرف دیگر تحریک طالبان پاکستان به نوعی با داعش پیوند خورده و گروه هایی مانند لشکر طیبه و سپاه صحابه هم به زیرمجموعه های داعش تبدیل شده اند و اگر حکومت طالبان با تی تی پی درگیر شود در حقیقت خود را با داعش درگیر کرده که مایل به این کار نیست زیرا امنیت خودش به خطر می افتد.

وی اضافه کرد: یک نکته قابل توجه دیگر این است که طالبان افغانستان زمانی که با امریکایی ها و دولت اشرف غنی می جنگیدند همین نیروهای تی تی پی را در کنار خود داشتند و اکنون برای آن ها دشوار است با نیروهایی بجنگند که زمانی با آن ها همکار بوده اند. هرچند اقداماتی کرده اند به عنوان مثال  تعدادی از خانواده های آن ها را از مناطق مرزی افغانستان و پاکستان به مناطق شمالی افغانستان منتقل کردند.

 

کلیدواژه