جوزا 29, 1402 14:03 Asia/Kabul

سه سال از حریق لیسه ابوعثمان تالقانی می گذرد اما تاکنون این مکتب بازسازی و ترمیم نشده است.

به گزارش عبدالسمیع خاوری خبرنگار رادیو دری، لیسه ابوعثمان تالقانی که از آن به عنوان مکتب رهبر ساز یاد می‌شود، در سالیان متمادی چهره های مهمی را از خود فارغ داده که در بیست سال گذشته سمت های مهم دولتی را در افغانستان اشغال کرده بودند اما با آتش زدن این مکتب توسط افراد ناشناس، دیگر اسم از آنها در هیچ ورقی باقی نمانده و همه به خاکستر مبدل گردیده است.

آموزگاران این لیسه می‌گویند، لیسه ابوعثمان تالقانی قربانی سیاست های نادرست مسئولان معارف وقت در تخار شده بود.

سید نور الحق توحیدی سکرتر رئیس معارف تخار درخصوص ساخت و ترمیم دوباره آن می‌گوید، مسئولان معارف و بزرگان تخار در سه سال گذشته برای ساخت و ترمیم دوباره این لیسه کوتاهی کرده اند و باید حکومت مرکزی و تاجران این ولایت برای احیای دوباره آن اقدام نمایند.

در همین حال رئیس معارف تخار می‌گوید، کار ترمیم و بازسازی لیسه ابوعثمان تالقانی در اولویت کاری شأن قرار دارد و به زودی آغاز می‌شود.

سه سال پیش بامداد یک روز، دود غلیظ آسمان تالقان را سیاه کرد، دود تولید شده از آتش سوزی ساختمان این لیسه، اینکه چه کسی لیسه ابو عثمان تالقانی را در چند متری فرماندهی پلیس این ولایت آتش زده بوده هنوز مشخص نیست.

هرچند زمانیکه این مکتب توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شد، طالبان به قدرت نرسیده بودند اما صدای شلیک گلوله‌ها در اطراف شهر شنیده می‌شد.

پس از حریق شدن این مکتب دانشجویان آن به ساختمان نیمه کاره مرکز ساینس ریاست معارف تخار انتقال پیدا کردند و دیگر زنگ این مکتب به صدا در نیامد.

آتش‌سوزی در بازار لیسه مریم کابل

کلیدواژه