سرطان 10, 1402 14:49 Asia/Kabul
  • پیروان امام ابوحنیفه باید مانند خود وی عمل کرده و فقه جعفری را به رسمیت بشناسند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: امام ابوحنیفه رئیس فقه حنفی به شاگردی حضرت امام جعفر صادق (ع) افتخار می کرد بنابراین پیروان ابوحنیفه هم باید مانند امام خود عمل کرده و فقه جعفری را به رسمیت بشناسند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به گفته های منتسب به ملا هبت الله آخند زاده رهبر طالبان مبنی بر اینکه اسلام واقعی در افغانستان بر اساس فقه حنفی اجرا می شود، گفت: اعمال طالبان باید با واقعیت های عینی جامعه و ارزش های اسلامی انطباق داشته باشد.

وی افزود: مذاهب مختلف کلامی و فقهی در اسلام وجود دارد که قرائت های مختلفی هم از دین دارند و یکی از معضلات جامعه اسلامی همین بوده که گرایش های مختلف خود را برحق و اسلام واقعی می دانسته و دیگران را تکفیر می کرده اند و بر این اساس جنایاتی هم صورت گرفته به عنوان مثال در زمان عبدالرحمان خان در افغانستان عده ای بر کفر پیروان مذهب جعفری فتوا دادند و قتل عام به راه افتاد.

این کارشناس مذهبی عنوان کرد: فقه حنفی قابل احترام است و خود امام ابوحنیفه از شاگردان امام جعفر صادق (ع) رئیس فقه جعفری بود که رابطه صمیمی هم با امام (ع) داشت و به شاگردی ایشان افتخار می کرد اما پیروان ابوحنیفه یا حنفی ها که در افغانستان ملا هبت الله خود را سردمدار آن می داند در عمل اینگونه نبوده اند و برداشت های شخصی خود از دین را به عنوان دین و اسلام واقعی بر مردم تحمیل می کنند.

به گفته مختاری در حالیکه که امام ابوحنیفه رئیس فقه حنفی به پیروی، اطاعت و شاگردی امام جعفر صادق (ع) افتخار می کند امروز مذهب امام جعفر صادق (ع) و تشیع در بین پیروان امام ابوحنیفه مهجور، محروم و ممنوع است که این وضعیت با اسلام واقعی سازگاری ندارد بنابراین انتظار می رود، طالبان، حکومت فعلی و ملاهبت الله رهبر طالبان باید دید خود را وسیع و مانند امام خود عمل کنند و سعه صدر و سعه بینش داشته باشند.

این کارشناس افغان اظهار کرد: پیروان امام جعفر صادق (ع) که در طول تاریخ منشاء اثرات مثبت در افغانستان و پیشگام در بسیاری از مسایل بوده و در برابر ابرقدرت های متجاوز پیش قدم و در عرصه های علمی و فرهنگی و کسب افتخارات برای کشورشان ممتاز و پیشتاز بوده اند امروز در محرومیت قرار دارند که این ظلمی آشکار است و پیامدهای ناگواری برای جامعه خواهد داشت. چنین محرومیتی نشان می دهد که ادعای طالبان در مورد وسعت نگاه خودشان و جامعیت کشور با اعمال و نظر آن ها همخوانی ندارد.

مختاری بیان داشت: تا کنون هم شاهد محدودیت هایی برای پیروان اهل بیت و مکتب امام جعفر صادق (ع) بوده ایم چنانکه تعطیلی روز عاشورا لغو شد و فقه جعفری از مضامین بسیاری از دانشگاه ها حذف شده پس نگاه حاکمیت فعلی به شیعیان خصمانه است و اگر این روند ادامه پیدا کرده و تبدیل به قانون شود، در ادارات، دادگاه ها و بسیاری مسایل حقوقی دیگر شیعیان دچار مشکلات عدیده ای می شوند که ممکن است پیامدهای ناگواری هم برای پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام داشته باشد و هم مشکلات و چالش هایی را در سطح کشور ایجاد کند.

این کارشناس افغان گفت: این مساله می تواند بازتاب بین المللی پیدا کرده و در سطح کشورهای همسایه و مسلمان و سازمان های بین المللی مطرح شود. مردم افغانستان هم سکوت نمی کنند و از حق خود دفاع خواهند کرد. بنابراین سران حکومت فعلی در افغانستان باید واقعیت های عینی جامعه افغانستان را در نظر داشته باشند و اگر بنای حکومت دوامدار در افغانستان دارند باید از گذشته عبرت بگیرند.

وی اضافه کرد: همانگونه که امیرالمومنین حضرت علی (ع) فرمود، حکومت با کفر دوام پیدا می کند اما با ظلم دوام پیدا نمی کند و اگر حکومت دینی هم باشد و ظلم کند، پایدار نمی ماند. حکومت طالبان باید به این امر توجه داشته باشد.

 

کلیدواژه