سرطان 17, 1402 09:05 Asia/Kabul
  • عید غدیر در افغانستان؛ از عروسی جمعی جوانان در کابل تا جشن های مردمی در مزارشریف
    عید غدیر در افغانستان؛ از عروسی جمعی جوانان در کابل تا جشن های مردمی در مزارشریف

آیین های ویژه عید غدیر خم، عید ولایت، روز جمعه با حضور مردم مسلمان افغانستان در مناطق مختلف این کشور به ویژه مناطق شیعه نشین برگزار شد.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری، مسلمانان ولایتمدار افغانستان با برگزاری آیین های ویژه در ولایات مختلف همچون کابل، هرات ، بلخ و قندهار، سالروز تعیین حضرت علی (ع) به عنوان نخستین ولی امر مسلمین را جشن گرفتند.

به همین مناسبت، سومین دور جشن عروسی دسته‌جمعی دهها زوج جوان به مناسبت فرا رسیدن عید سعید غدیر خم با عنوان «سماع فرشتگان» از سوی بنیاد خیریه شهدا در کابل برگزار شد.

برگزار کنندگان این مراسم بر نهادینه شدن ازدواج آسان و اسلامی در جامعه تاکید کردند.

عروسی جمعی دهها زوج جوان در کابل

همچنین در مراسمی که دیشب در مرکز فرهنگی-  اجتماعی تبیان در قندهار با حضور علما، اعضای شورای اهل تشیع قندهار، مسوولان و شماری از شهروندان برگزار شد، سخنرانان عید غدیر را رویدادی وحدت‌ بخش و عامل جلوگیری از تفرقه میان مسلمین خواندند.

در شهرهای مختلف به ویژه مزار شریف مرکز ولایت بلخ هم آیین های ویژه عید غدیر برگزار شد و سراسر مزارشریف شاهد برگزار مراسم با شکوه این عید بود.

در مراسمی که در مسجد فاطمه الزهرا (س) در منطقه دهدادی ولایت بلخ برگزار شد، سخنرانان، درباره ویژگیهای این روز برای حاضران سخن گفتند.

روز (جمعه)، هجدهم ذی‌الحجه 1444 هجری‌قمری مصادف با هفتم  ژوئیه 2023 روز عید سعید غدیرخُم، عید بزرگ مسلمانان بود.

جشن عید غدیر با حضور مهاجران افغان در مشهد

جشن و سرور مردم کابل در بزرگداشت عید سعید غدیر

کلیدواژه