سرطان 24, 1402 11:37 Asia/Kabul
  • افتتاح راه آهن خواف-هرات نقش بسزایی در رونق تجارت بین ایران و افغانستان خواهد داشت

کارشناس افغان گفت: افتتاح راه آهن خواف-هرات نقش بسزایی در رونق تجارت و سرمایه گذاری بین ایران و افغانستان خواهد داشت.

سید اشرف سادات در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در هرات با اشاره به آغاز روند انتقال کالا از طریق راه آهن خواف-هرات تا ایستگاه روزنک هرات و اظهار امیدواری نسبت به تداوم این خط آهن تا شهر هرات و شهرک صنعتی این شهر اظهار داشت: تکمیل این پروژه دسترسی تاجران و سرمایه گذاران به مواد اولیه را آسان تر می کند.

وی افزود: یکی از چالش های عمده ای که همواره تاجران و سرمایه گذاران افغانستان داشته اند مساله دسترسی به مواد خام بوده و انتقال این مواد از جدی ترین چالش ها برای برنامه های نوسازی و بازسازی افغانستان بوده است.  انتقال کالا و مواد از طریق راه آهن بسیار کم هزینه تر از انتقال جاده ای است و ایجاد خط آهن امتیاز کلانی برای تاجران و سرمایه گذاران است. به ویژه با توجه به نیازمندی هایی که شهرک صنعتی هرات دارد و قرار است خط آهن خواف-هرات تا این شهرک ادامه پیدا کند، بخش زیادی از مشکلات در این زمینه حل می شود و کاهش قیمت ها را هم به دنبال خواهد داشت.

به گفته سادات با توجه به اینکه تاجران و سرمایه گذاران افغانستان همواره از نبود سیستم انتقال منظم کالا رنج می بردند، در صورتی که خط آهن به صورت منظم کار کند می تواند نیاز بازار افغانستان به ویژه هرات را که صدها شرکت صنعتی دارد رفع کند. این شرکت ها به صورت مداوم نیازمند مواد خام و اولیه هستند که از کشورهایی مانند چین و از طریق ایران وارد می شود و انتقال این مواد از طریق حمل و نقل جاده ای بسیار هزینه بر است.

این کارشناس افغان اظهار کرد: از طرف دیگر افغانستان مواد معدنی زیادی دارد که بخشی از آن صادر می شود و انتقال این مواد از طریق کامیون بسیار مشکل است اما از طریق راه آهن به سادگی انجام می شود که راه اندازی راه آهن خواف-هرات برای این امر هم سهولت ایجاد می کند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: تجارت دو طرفه همواره از آرزوهای تاجران افغان بوده زیرا افغانستان یک کشور به شدت مصرف کننده است، در عین حال اخیرا برخی محصولات و تولیدات افغانستان در کشورهای منطقه بازار پیدا کرده است و در صورتی که راه های ارتباطی منظمی مانند راه آهن وجود داشته باشد دست تاجران و سرمایه گذاران در بسیاری موارد باز خواهد بود و با رونق تجارت، افغانستان هم در جایگاه بهتر اقتصادی قرار می گیرد.

سادات بیان داشت که کشورهای همسایه همواره نیازمند روابط دوستانه و صمیمانه هستند و یکی از راه های دوستانه تر شدن روابط، برقراری مراودات تجاری است که آن هم نیازمند زیرساخت های حمل و نقل می باشد، روابط تجاری بین ایران و افغانستان و گسترده تر شدن آن هم باعث استحکام روابط انسانی مردمان دو کشور می شود.

وی اضافه کرد: سرمایه گذاران ایرانی هم علاقمند سرمایه گذاری در معادن افغانستان هستند و از آنجایی که فرآوری مواد معدنی به علت نبود امکانات، در کوتاه مدت در افغانستان امکان پذیر نیست، وجود خط آهن در این مسیر و برای انتقال مواد معدنی به ایران برای فرآوری بسیار راهگشا است.

 

کلیدواژه