ثور 03, 1403 09:59 Asia/Kabul
  • راه آهن جمهوری اسلامی توقف قطار ترانزیتی افغانستان را در قلمرو ایران تکذیب کرد
    راه آهن جمهوری اسلامی توقف قطار ترانزیتی افغانستان را در قلمرو ایران تکذیب کرد

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران خبر برخی رسانه ها را درباره توقف قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه در قلمروی خاک ایران تکذیب کرد.

به گزارش رادیو دری؛ در بیانیه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمده است: برخی رسانه‌ها در اقدامی غیرحرفه‌ای و در تعارض با منافع ملی در حوزه روابط همسایگی کشورهای ایران، افغانستان و ترکیه، در خبری کذب و با استناد به گفته‌های یک منبع ناشناس اعلام کردند که قطار ترانزیتی افغانستان به مقصد ترکیه در ایران متوقف شده و ایران اجازه عبور به این قطار را نداده است.

راه آهن ایران در این بیانیه تاکید کرده است که هیچ قطار تجاری از سمت افغانستان وارد محدوده ریلی جمهوری اسلامی ایران و مرز ریلی خواف نشده است.

در ادامه این بیانیه تصریح شده است: طبق روال مرسوم در عبور بارهای ترانزیتی از کشورهای مختلف، باید ابتدا تشریفات قانونی و هماهنگی لازم و دریافت مجوز برای عبور بار از کشورهای میانی مسیر انجام و سپس قطار اعزام شود و این در حالی است  که برای عبور این قطار از افغانستان به ترکیه از مسیر ایران، مراحل هماهنگی و صدور مجوز راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است.

دو روز پیش خبرها حکایت از آن داشت که با بارگیری و انتقال اولین محموله صادراتی افغانستان از طریق راه آهن هرات-خواف، صادرات و واردات از طریق این خط آهن به طور رسمی آغاز شد.

محموله هزار و صد تنی سنگ تالک که در ایستگاه روزنک در ولسوالی غوریان ولایت هرات بارگیری شد، قرار بود با عبور از خاک ایران در شهر مرسین ترکیه تخلیه شود.

در پی انتشار این خبر روز گذشته برخی رسانه ها مدعی شدند که این قطار در خاک ایران متوقف شده است.

صادرات اولین محموله تجاری افغانستان به اروپا از طریق خط آهن ایران به ترکیه

کلیدواژه