سرطان 26, 1402 14:28 Asia/Kabul
  • پاکستان تحت تاثیر سیاست های امریکا به دنبال مبارزه جدی با تروریسم در مرزهای خود با افغانستان نیست

کارشناس افغان گفت: پاکستان تحت تاثیر سیاست ها و برنامه های امریکا به دنبال مبارزه جدی با تروریسم در مرزهای خود با افغانستان نیست.

ابوذر حسنی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به اتهامات اخیر وزیر دفاع پاکستان علیه حکومت طالبان در مورد آزادی عمل طالبان پاکستانی در افغانستان و اینکه طالبان حق همسایگی را با پاکستان رعایت نمی کنند، اظهار داشت: این اظهارات پاکستانی ها بیشتر به خاطر امتیازگیری و تامین منافع سیاسی شان در افغانستان انجام می شود.

این فعال جامعه مدنی و فرهنگی افغان عنوان کرد: از آنجایی که افغانستان و پاکستان مرز طولانی باهم دارند و مردمانی که در دو طرف مرز زندگی می کنند دارای مشترکات قومی و ایدئولوژیک هستند، ممکن است جنگجویان طالبان پاکستانی تابعیت دو کشور را داشته باشند. بر این اساس وزیر دفاع پاکستان اتهاماتی را علیه حکومت طالبان وارد کرده مبنی بر اینکه شهروندان افغانستانی در میان جنگجویان طالبان پاکستانی حضور دارند و باید از این حضور جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: این خواست دولت پاکستان از حکومت طالبان خواسته زیادی است زیرا طالبان پاکستانی تحت امر حکومت طالبان در افغانستان نیستند که به آن ها گفته شود از فعالیت های خود دست بکشند و آن ها هم بپذیرند.

حسنی با اشاره به رد اظهارات وزیر دفاع پاکستان از سوی ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان و اینکه گفته اگر اسلام آباد اسنادی دارد ارایه کند تا حکومت طالبان اقدام کند هم گفت: اگر پاکستان مصمم به مبارزه با تروریسم باشد توانایی مهار آن را دارد، اما از آنجایی که استخبارات پاکستان (آی اس آی) و استخبارات امریکا (سی آی ای) همکاری های بسیار نزدیک دارند، هیچ گاه خواستار از بین رفتن تروریسم در مرز افغانستان و پاکستان نبوده اند. پاکستان و امریکا نه تنها با تروریسم به صورت جدی مبارزه نمی کنند بلکه برای تقویت تروریسم همکاری های دوجانبه زیادی دارند تا بتوانند از آن به نفع خود استفاده کنند.

به گفته این کارشناس افغان در صورتی که پاکستان مدارکی دال بر تقویت و حمایت طالبان پاکستانی توسط حکومت طالبان دارد و یا اینکه طالبان پاکستانی تحت امر حکومت طالبان است، آن را ارایه کند تا با تروریسم مبارزه هماهنگ شود، اما پاکستانی ها تحت تاثیر برنامه های امریکا هستند که آن هم خواستار از بین رفتن تروریسم در منطقه نیست.

وی اضافخ کرد: بنابراین اگر گاهی اسلام آباد بر حکومت طالبان در رابطه با حضور و فعالیت تروریست ها در افغانستان و اقدام علیه پاکستان فشار وارد می کند برای تامین بیشتر منافع سیاسی اش در افغانستان است.

 

کلیدواژه