سرطان 27, 1402 19:49 Asia/Kabul
  • شورای علمای شیعه افغانستان از برخی محدودیت‌ها در مراسم محرم انتقاد کرد
    شورای علمای شیعه افغانستان از برخی محدودیت‌ها در مراسم محرم انتقاد کرد

شورای علمای شیعه افغانستان در بیانیه ای از برخی سیاست های طالبان در محدودسازی مراسم محرم انتقاد کرده و آن را خلاف خواست این شورا خوانده است.

به گزارش رادیو دری؛ شورای علمای شیعه افغانستان در این بیانیه در گزارشی کوتاه از روند برنامه ریزی ها برای ماه محرم افزوده است: طبق روال سال‌های گذشته، کمیته مدیریت محرم در شورای عالی تنظیم امور دینی تشکیل شد و مسؤولان امارت اسلامی در ملاقات با اعضای این کمیته، مسأله محدودسازی اماکن و برنامه‌های محرمی را به خاطر تهدیدهای امنیتی مطرح کردند.

این بیانیه می‌افزاید: در جلسه کمیته محرم به ریاست آیت‌الله صالحی مدرس و با حضور رئیس شورای علمای امامیه، رئیس مجمع علما و متنفذان اهل تشیع و نمایندگان آیات‌عظام و علما این محدودیت ها از سوی حاضران در جلسه پذیرفته نشد.

شورای علمای شیعه افغانستان با اشاره به تشکیل یک هیات هفت نفری برای گفتگو با مقامات و مسؤولان امارت اسلامی و ابلاغ  پیام شیعیان افغانستان تصریح کرده است: با این حال، مسؤولان امارت اسلامی در ملاقات با اعضای این هیأت، تصمیم قاطع خود را در مورد اعمال محدودیت در برخی از نواحی شهر کابل به خاطر تهدیدهای جدی امنیتی مطرح کردند، اما این هیات نیز با ابراز نگرانی از پیامدهای این گونه محدودیت‌ها، موضع و دلایل خود را به صورت واضح و روشن بیان کردند.

این بیانیه تصریح کرده است: همزمان، از بعضی ولایات و ولسوالی‌های کشور نیز خبرهایی از اعمال محدودیت در برنامه‌ها و مراسم محرم رسیده است.

شورای علمای شیعه افغانستان از مسؤولان امارت اسلامی خواسته است که در مورد محدودیت‌های اعلام شده تجدید نظر کنند تا عزاداران حسینی بتوانند مراسم‌ خود را مانند سال‌های گذشته برگزار کنند.

حمایت طالبان از برگزاری مراسم محرم در افغانستان

تامین امنیت مساجد و تکایا در محرم امسال با مشارکت مردم افغانستان

کلیدواژه