اسد 11, 1402 16:12 Asia/Kabul
  • حکومت طالبان باید در قضایای رخ داده علیه عزاداران حسینی در افغانستان شریعت اسلامی را پیاده کند

کارشناس سیاسی-مذهبی افغان تاکید کرد: حکومت طالبان باید همانگونه که ادعای پیاده کردن شریعت اسلامی را دارد در قضایای رخ داده در روز عاشورا و حملات به عزاداران حسینی در افغانستان هم شریعت اسلامی را پیاده کند.

حجت الاسلام والمسلمین محمد مختاری در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به تیراندازی در مراسم روز عاشورا در ولایت غزنی که منجر به شهادت دو نفر شد و حملاتی که به عزاداران حسینی در دیگر شهرها شد، اظهار داشت: بر اساس فقه اسلامی کسی که با اسلحه تهدید کند محارب است و حکم محارب اعدام است. اگر احیانا در مراسم بی نظمی هم وجود داشته باید با رفتار ملایم گوشزد می کردند در حالیکه از طرف مردم هیچ مشکلی وجود نداشته است.

وی افزود: در عین حال مردم را متهم کرده اند که مسلح بوده اند و قصد شورش داشته اند در حالیکه هیچ اسلحه ای در دست مردم نبوده و خود طالبان اسلحه ای نزد مردم نگذاشته و همه را جمع آوری کرده اند و هیچ جایی هم دیده نشده که مردم با اسلحه عزاداری کنند. پس این گفته ها فرافکنی است تا جنایتکاران اصلی که پشت قضیه هستند افشا نشوند.

این روحانی افغان با اشاره به دیدار هیاتی به نیابت از ریاست الوزرای حکومت طالبان با اعضای شورای علمای شیعه افغانستان درپی این حوادث، عنوان کرد: کاری که از سوی حکومت طالبان انجام شده به لحاظ سیاسی اقدام منطقی است و لازم بود برای روشن شدن قضایا و دلجویی از مردم چنین دیدار و نشستی برگزار شود، اما اینکه طالبان ادعا کنند اتفاقاتی که در روز عاشورا در غزنی افتاده و عزیزانی به شهادت رسیدند و یا بی نظمی هایی که در کابل شد و حملات و اقدامات ناشیانه ای که علیه عزاداران حسینی (ع) در مناطق دیگر انجام شد توسط برخی افراد خودسر انجام شده فرافکنی و غیر قابل قبول است.

مختاری اظهار کرد: این حوادث قلوب مردم افغانستان و به ویژه شیعیان افغانستان را جریحه دار کرد. این مردم کاری به حکومت نداشتند و تنها رسوم مذهبی خود را انجام می دادند، به خاطر سالگرد شهادت سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) عزادار بودند و برنامه شان هم عزاداری بود که در طول تاریخ چه در افغانستان و چه در کشورهای دیگر مرسوم بوده است. اما حملات و اقداماتی که انجام شد منجر به شهادت و زخمی شدن تعدادی از عزاداران شد و نگرانی هایی را به وجود آورد.

وی تاکید کرد اینکه اعضای هیات طالبان در دیدار اعضای شورای علمای شیعه افغانستان گفته اند این اتفاقات سیاست حکومت طالبان نبوده و تعدادی از افراد خودسر به صورت فردی اقدام به برخورد با عزاداران و چنین کارهایی کرده اند، یک نوع فرافکنی است زیرا اگر چراغ سبزی از سوی حکومت نبوده باشد هیچ فرد متعلق به حکومت نمی تواند دست به چنین اقداماتی بزند که حتی منجر به شهادت افراد بیگناه و عزادار شود.

این کارشناس افغان تصریح کرد: از دو سال قبل که طالبان در افغانستان به قدرت رسیدند به صورت خزنده اقداماتی علیه شیعیان انجام دادند به گونه ای که مذهب جعفری را از رسمیت انداختند، قانون احوال شخصیه اهل تشیع را لغو کردند، مضمون فقه جعفری را از دانشگاه ها حذف کردند، به سنت ها و باورهای مذهبی مردم حمله کردند و محدودیت ها و فشارهایی اعمال کردند که این ها بیانگر آن است که یک سیاست کلی تعریف شده از طرف حکومت در جریان است و عوامل حکومت در شهرهای مختلف دست به اقداماتی می زنند و زمانی که صدای اعتراضات از نقاط مختلف بلند شد، حکومت آن اقدامات را به افراد نسبت می دهد که این قابل قبول نیست.

مختاری بیان داشت: چنین چیزی در شرایطی می تواند قابل قبول باشد که هیاتی تعیین شود چنانکه در غزنی تعیین شد اما باید قضیه را منصفانه پیگیری کند و کسانی که دست به چنین اعمالی زده اند، دستگیر و مجازات شرعی و قصاص شوند تا در آینده شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

وی یاد آور شد که در غزنی عزاداران حسینی (ع) طبق رسم دیرینه از یک تکیه خانه به تکیه خانه دیگر فقط برای عزاداری می روند که در روز عاشورا همین کار را کردند و عده ای از طالبان به آن ها گفتند که حق بیرون رفتن از تکیه خانه ها را ندارند، به پرچم های عزای حسینی بی حرمتی کردند و تیراندازی کردند که در نتیجه دو تن از عزاداران خردسال به شهادت رسیدند.

به گفته این روحانی افغان این اقدامات هتک حرمت عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است، درحالیکه امام حسین (ع) تنها مربوط به شیعیان نیست، سید جوانان اهل بهشت است، شیعه و سنی به ایشان احترام دارند و عزاداری روز عاشورا در طول تاریخ در افغانستان وجود داشته و در حکومت های قبلی روز عاشورا تعطیل بوده اما امسال اقدامات ناشیانه ای علیه عزاداران صورت گرفت.

وی اظهار امیدواری کرد که مسوولین رده بالای حکومت طالبان به صورت جدی به این مساله رسیدگی کنند، از عزاداران حسینی دلجویی و وعده داده شود که دیگر چنین اتفاقاتی رخ نخواهد داد و کسانی هم که در این قضایا دست داشتند، به مردم حمله و به مجالس عزاداری بی حرمتی کردند به سزای اعمال خود برسند و همانگونه که طالبان ادعای شریعت اسلامی دارند در این قضیه هم شریعت اسلامی را پیاده کنند.

 

کلیدواژه