اسد 23, 1402 17:09 Asia/Kabul

وزیر خارجه ایران گفت: تیم فنی ما اولین بار در هفته گذشته از وضعیت آب در سد کجکی و مسیر آن با همکاری هیات حاکمه بازدید کرد .

به گزارش رادیو دری، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۲۳ مرداد ماه/ اسد در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار در محل وزارت امور خارجه درباره وضعیت روابط ایران و افغانستان و مسائل مربوط به حق آبه اظهار داشت: تیم فنی ما اولین بار در هفته گذشته از وضعیت آب در سد کجکی و مسیر آن با همکاری هیات حاکمه بازدید کرد.

وی افزود: ما منتظر هستیم که گزارش فنی این تیم را دریافت کنیم و به فعالیت خودمان برای پیگیری حق آبه ایران ادامه دهیم.

حسین امیرعبداللهیان گفت:ما به صراحت به افغانستان گفته‌ایم که تا زمانی که تیم ما از سرچشمه سد بازدید نکنند نمی‌تواند برای ما ملاک باشد که خشکسالی وجود دارد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: اینکه در زمین‌های کشاورزی ما اجازه فعالیت نمی‌دهند اینطور نیست.

وی افزود: به هیچ طرفی اجازه نمی‌دهیم که ما را از استفاده از ذره‌ای از خاک ایران محروم کند. در مرزها یک فاصله‌ای تعیین می‌شود و وقتی منطقه به عنوان منطقه مرزی قلمداد می‌شود، میله مرزی سرجای خودش است.

حسین امیرعبداللهیان گفت: بر مبنای حقوق بین‌الملل فنسی که کشیده شده باید یک فاصله چندمتری رعایت شود. اگر کسی مدعی است که نمی‌گذارند از زمین کشاورزی استفاده کنند باید این قضیه پیگیری شود.

به تازگی معاون وزیر نیروی ایران هم گفت: مشاهدات ما نشان میدهد که مخزن سد کجکی به اندازه‌ای است که بتوان بخشی از حقابه هیرمند را به سمت ایران رهاسازی کرد.

وزارت نیروی ایران: افغانستان با بازدید ایران از مخزن سد کجکی موافقت نکرده است

 

کلیدواژه