اسد 24, 1402 16:51 Asia/Kabul
  • کارشناس: جزیره‌های قبلی قدرت از بین رفته اما جزیره‌های جدید در حال شکل گرفتن است
    کارشناس: جزیره‌های قبلی قدرت از بین رفته اما جزیره‌های جدید در حال شکل گرفتن است

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل افغانستان گفت اگرچه حکومت طالبان در اقدامی مثبت، جزیره های قدرت سابق را از بین برده است اما اختلافات درونی طالبان سبب شکل گیری جزیره های جدید قدرت خواهد شد.

مصطفی علیزاده کارشناس مسائل افغانستان و استاد دانشگاه در گفت و گو با رادیو دری در ارزیابی از کارکردهای سیاسی حکومت طالبان در دو سالی که از تشکیل این حکومت می گذرد، درباره دلایل به رسمیت شناخته نشدن حکومت طالبان گفت: «دو سال از حضور طالبان در افغانستان می گذرد و هنوز هیچ کشوری آنان را به رسمیت نشناخته است. طالبان در ابتدای روی کار آمدن خود گمان می کردند هر نوع حکومتی که تشکیل دهند مشکلی برای نظام بین الملل و مردم نخواهد داشت. اما آنان اگر به دنبال مشروعیت بین المللی هستند باید بر بُعد مشروعیت داخلی و موافقت مردم کار کنند. زمانی که مردم افغانستان حکومت طالبان را با جان و دل بخواهد، دولت آمریکا نمی تواند آن را نپذیرد و به رسمیت نشناسد.»

وی افزود: «طالبان باید رویکرد خود را تغییر دهد و به فکر آرامش، رفاه و امنیت مردم باشد تا مردم یکصدا بگویند حکومت را می پذیرند و به این ترتیب است که آمریکا و دیگر کشورها نیز مشروعیت حکومت طالبان را خواهند پذیرفت. اما متاسفانه طالبان در دو سال حکومت خود بر بعد خارجی و روابط با ایالات متحده آمریکا و کشورهای منطقه تکیه کردند و برای آنان اهمیت ندارد که مردم افغانستان آنها را به رسمیت بشناسند یا نشناسند.»

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: «در سفر اخیر ملابرادر و هیأت طالبان به ترکیه نیز مقام‌های طالبان تنها به دنبال این بودند که آمریکا را قناعت دهند در افغانستان حکومتی به نام طالبان هست و باید آنان به رسمیت شناخته شوند.»

علیزاده با بیان اینکه در جشن دوسالگی حکومت طالبان احتمال باز شدن مکاتب به روی دختران افغانستان وجود دارد، افزود: «این گام بزرگی است که طالبان می تواند در بحث مشروعیت بردارد. امیدوارم طالبان در این زمینه عاقلانه عمل کند، این موانع را از سر راه مردم افغانستان بردارد و اجازه درس خواندن و علم آموزی را به همه مردم بدهد. بازهم تأکی می کنم این موانع اگر رفع شود آمریکا دیگر بهانه ای برای شناسایی نکردن حکومت ندارد و امیدوارم این موانع به زودی رفع شود.»

وی درباره ادعای طالبان مبنی بر از بین رفتن جزیره های قدرت در افغانستان نیز گفت: «من مدیون و سپاس‌گزار طالبان هستم که جزیره های قدرت را از بین بردند زیرا مایه رنج و چالش و فقر و بدبختی مردم افغانستان بود اما در دومین سال حکومت طالبان این سوال مطرح می شود که آیا پس از نابودی جزیره های قبلی، جزیره های جدیدی شکل نگرفته است؟»

وی پاسخ سوال خود را منفی ارزیابی کرد و افزود: «جزیره‌های جدیدی از درون همین طالبان در حال شکل گرفتن است وحکومت  طالبان درباره قدرت گرفتن این جزیره های کوچک پاسخ دهد.»

علیزاده گفت: «برای مردم افغانستان واضح و آشکار است که اختلاف نظر میان رهبران طالبان وجود دارد و این اختلافات و امتیازات درون طالبان در صورت افزایش یافتن سبب تقویت جزیره های قدرت جدید خواهد شد. جزیره های قدرت سبب بدبختی مردم و فروپاشی حکومت قبلی شد و حکومت طالبان باید از این موضوع جلوگیری کند وگرنه با مشکلات جدی روبه رو خواهد شد.»

این استاد دانشگاه همچنین تأکید کرد حکومت طالبان باید همه مردم را به یک چشم ببیند و تمایزهای قومی و نژادی و زبانی وجود نداشته باشد.

وی درباره اینکه آیا جامعه جهانی حکومت طالبان را به همین شکلی که هست خواهد پذیرفت یا نه، و آیا چنان که طالبان می گویند مسائلی چون حکومت فراگیر، موضوع داخلی افغانستان است، گفت: سیاست های طالبان در داخل فشار وارد کرده و این موضوع بهانه به دست آمریکا داده است. اگر آزادی بیان، آزادی رسانه ها و آزادی تحصیل و فعالیت زنان و دختران، حقوق بشر، حقوق اقوام و اقلیت ها رعایت شود، بهانه ای وجود نخواهد داشت.»

مصطفی علیزاده کارشناس مسائل افغانستان و استاد دانشگاه، حکومت فعلی طالبان را حکومتی فراگیر و همه شمول ندانست و گفت: «البته حکومت فراگیر به معنی بازگشت رهبران و مهره‌های سوخته نیست بلکه باید از نسل های جوان متعهد و متخصص از اقوام مختلف کشور از پشتو و تاجیک و هزاره و ازبک و سادات و ایماق و... در بدنه حکومت استفاده شود. چنین چیزی در بدنه حکومت فعلی طالبان مشاهده نمی شود.»

به گفته وی اگرچه بحث حکومت همه شمول موضوع داخلی است اما زمانی که مشکلات داخلی در ارتباط با زندگی مردم و حقوق آنان رفع شود، جهان مجبور خواهد شد حکومت طالبان را به رسمیت بشناسد.

"در نظام پیشین دلالان و گارسون‌ها با جعل مدرک، پست و مقام گرفتند"

کلیدواژه