سنبله 11, 1402 14:52 Asia/Kabul
  • اکنون که خارجی ها در افغانستان حضور ندارند باید نظامی متکی بر اراده مردم در این کشور تشکیل شود

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: اکنون که دیگر نیروهای خارجی در افغانستان حضور ندارند باید نظامی متکی بر اراده مردم در این کشور تشکیل شود.

سید رحمت الله نهضت یار در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به دو سالگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفت: هنوز هوای افغانستان در اختیار غربی ها است و وابسته های آن ها در این کشور فعالیت می کنند، در چنین شرایطی حکومت طالبان باید افراد شایسته و متخصص از اقوام مختلف را کنار هم جمع کند، از آن ها کمک بخواهد و به فکر مردم رنج کشیده این کشور باشد و همانگونه که برای تامین امنیت تلاش کرده، به اقتصاد مردم و زیرساخت های افغانستان توجه کند و از کشورهای دوست افغانستان کمک بگیرد تا این کشور به سمت پیشرفت حرکت کند.

وی افزود: مردم افغانستان در برابر حضور بیگانگان در کشورشان بسیار حساس هستند، همانطور که در برابر حضور و اشغالگری انگلیسی ها و روس ها حساسیت نشان دادند در برابر حضور امریکایی ها هم حساس بودند، امریکایی ها طی بیست سال حضور خود در افغانستان جنایات زیادی انجام دادند و کشتار بسیار کردند. آن ها به صورت پروژه ای داخل افغانستان شدند و ادعا کردند که نیروهای القاعده در افغانستان هستند در حالیکه چنین نبود و می خواستند با حضور در افغانستان کشورهای همسایه را تحت فشار قرار دهند.

به گفته این استاد دانشگاه در کابل امریکایی ها همچنان یک اقتصادی پروژه ای و سطحی را برای افغانستان سازماندهی کردند و یک اقتصاد اساسی و بنیادین را پیاده نکردند بلکه مقادیری پول کاذب را وارد چرخه اقتصاد افغانستان کردند که با خروج امریکایی ها و دست نشانده های آن ها دوباره از این کشور خارج شد و افغانستان با فقر و فلاکت رها شد.

نهضت یار اضافه کرد: غربی ها و امریکایی ها بر اساس تجربه تاریخی از اتحاد مردم افغانستان هراس داشتند و برای ادامه حضور خود در این کشور به تفرقه افکنی قومی، زبانی و منطقه ای میان این مردم دست زدند و به دنبال آن بودند که کشورهای دیگر هم در آتش نفاقی که آن ها در افغانستان دامن می زدند، بسوزند اما مردم افغانستان با هوشیاری توطئه های غربی ها را خنثی کردند و آن ها مجبور به خروج از این کشور شدند.

 

کلیدواژه