سنبله 13, 1402 14:10 Asia/Kabul
  • کارشناس افغان: طالبان فاقد پیش زمینه های حکومت داری و تدوین قانون اساسی هستند

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: حکومت داری و تدوین قانون اساسی پیش زمینه هایی دارد که طالبان فاقد آن ها هستند.

محمد داود افشار در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: طالبان در شیوه حکومت داری، مشارکت مردم و ایجاد قانون اساسی ضعف های شدیدی دارند، تدوین قانون اساسی لازمه هایی دارد؛ یکی اینکه کسانی که در قدرت هستند از توان علمی بالا برخوردار باشند، دیگر اینکه انسجام درونی داشته باشند که طالبان هیچ کدام از آن ها را ندارند، رقابت های درون گروهی آن ها اجازه نمی دهد که به یک قانون اساسی مدون دست پیدا کنند. ضمن اینکه مکانیزم و الگوی مشخصی هم ندارند و به لحاظ علمی توان و شایستگی آن را ندارند که یک قانون اساسی دینی که مورد قبول جامعه جهانی هم باشد تدوین کنند.

وی افزود: به این دلایل طالبان در دو سال گذشته نتوانسته اند قانون اساسی تدوین کنند و با شرایط کنونی شاید هیچ زمانی موفق نشوند آن قانون اساسی را که مورد انتظار است تدوین کنند و به نظر می رسد در همان قالب فرمان های رهبر خود حکومت را پیش ببرند.

این کارشناس سیاسی با اشاره به خودداری کشورها از به رسمیت شناسی طالبان عنوان کرد: کشوری در دنیا وجود ندارد که قانون اساسی نداشته باشد و به رسمیت هم شناخته شده باشد یا کشور و حکومتی بدون اینکه سازمان ملل متحد و جامعه جهانی آن را به رسمیت شناخته باشند، تداوم پیدا کرده باشد. به این ترتیب بقای درازمدتی برای حکومت طالبان قابل تصور نیست مگر اینکه از شیوه مستبدانه ای که در پیش گرفته اند دست بردارند و واقعیت های روز جهان و افغانستان را به رسمیت بشناسند و به حقوق طیف های مختلف جامعه این کشور احترام بگذارند و آن ها را در حکومت مشارکت دهند.    

افشار با اشاره به اظهارات مقامات طالبان در مورد تعامل با جامعه جهانی در حالیکه جامعه جهانی از طالبان خواستار تشکیل حکومت فراگیر و رعایت حقوق زنان است، هم گفت: به نظر می رسد مقامات طالبان آشنایی دقیقی از تحولات و مناسبات دیپلماتیک جامعه جهانی ندارند و گمان می کنند که می توانند با همان ادبیاتی که در طول بیش از بیست سال گذشته با مردم افغانستان صحبت می کنند که توأم با تزویر، دورویی و به حساب نیاوردن مردم افغانستان و بازی با شعور آنان است، با جامعه جهانی هم صحبت کنند و فکر می کنند که اگر با کشورهای همسایه، منطقه و جهان هم با این ادبیات سخن بگویند می توانند آن ها را فریب دهند.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که کشورهای منطقه و جهان سیستم های اطلاعاتی خود را دارند و ارزیابی های دقیقی از وضعیت منطقه و از جمله افغانستان دارند و اینگونه رفتار با جامعه جهانی که از یکسو صحبت از تعامل و درک متقابل است اما از سوی دیگر در عمل نشانه ای از آن وجود ندارد، جز ضایع کردن وقت مردم و به عقب راندن افغانستان نتیجه ای نخواهد داشت.

 

کلیدواژه