سنبله 31, 1402 11:39 Asia/Kabul

حکومت طالبان با رد گزارش دفتر سازمان ملل ، به رعایت و حفظ حقوق و کرامت انسانی زندانیان تاکید کرد.

به گزارش ذبیح الله قریشی خبرنگار رادیو دری، عبدالمتین قانع سخنگوی وزارت امور داخله حکومت طالبان می گوید دفتر نمایندگی سازمان ملل‌متحد در افغانستان(یوناما) با نشر گزارشی ادعا نموده است که زندانیان در زندان‌های افغانستان از سوی مسوولین مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفته اند.

وزارت امور داخله طالبان  با رد این گزارش اطمینان می دهد که تمام حقوق و کرامت انسانی زندانیان در زندان‌های کشور حفظ بوده و هیچ نوع بدرفتاری و شکنجه‌ای بالای زندانیان صورت نگرفته است.

قانع اضافه می کند که بدرفتاری، شکنجه، و ظلم بالای زندانیان خلاف آموزه های اسلامی و در مغایرت با هرنوع اصول و قواعد دینی می‌باشد.

مسوولین با درنظرداشت این ارزش‌ها و آموزه های دینی و نیز با درنظرداشت فرامین رهبری، خود را مکلف می‌دانند تا با زندانیان رفتار و برخورد نیک داشته باشند.

سخنگوی وزارت امور داخله با اشاره به فرمان رهبری طالبان  پیرامون رفتار و برخورد نیک با زندانیان  می گوید که در این فرمان  به صراحت شکنجه، ظلم و بدرفتاری از سوی مسوولین با زندانیان در مرکز و ولایات کشور بطور جدی منع گردیده است.

در این فرمان گفته شده است که هیچ کسی حق تعرض به کرامت انسانی و نقض حقوق زندانیان از جمله مظنونین و متهمین را ندارد و هیچ مسوولی نمی‌تواند که بدون اذن محکمه فرد مظنون یا متهم را در زندان‌های کشور مجازات نماید.

همچنان دفتر مطبوعاتی این وزارت می گوید سرپرست وزارت امور داخله  سراج الدین حقانی طبق هدایت رهبری طالبان نیز با هدف ارزیابی از تطبیق فرامین و هدایات هبت الله آخندزاده، به اکثریت ولایات کشور سفر نمود که فرمان برخورد نیک مسوولین با زندانیان و همچنان شنیدن شکایات مردم از مسوولین امنیتی شامل این ارزیابی ها بوده است.

به گفته سخنگوی وزارت داخله علاوه بر وزارت امور داخله که مرجع رسیدگی به چنین شکایاتی می باشد، محاکم نظامی نیز در هر ولایت کشور وجود دارد که به شکایات مردم راجع به بدرفتاری مسوولین، رسیدگی فوری می‌نماید.

 

واکنش طالبان به گزارش یوناما درباره بد رفتاری با زندانیان

کلیدواژه