شرکت‌های تجارتی افغانستان خواستار رهایی سرمایه‌های‌شان از بانک ها شدند
(last modified 1402-07-02T13:19:50+00:00 )
میزان 02, 1402 17:49 Asia/Kabul
  • شرکت‌های تجارتی افغانستان خواستار رهایی سرمایه‌های‌شان از بانک ها شدند
    شرکت‌های تجارتی افغانستان خواستار رهایی سرمایه‌های‌شان از بانک ها شدند

مسئولان شرکت های تجارتی سرمایه گذاران افغانستان در یک نشست مطبوعاتی در کابل خواستار رها سازی پولهای شان از بانکها و سپردن پروژه های انکشافی از سوی حکومت به بخش خصوصی افغانستان شدند.

به گزارش رادیو دری، نشست مطبوعاتی اتحادیه شرکت های تجارتی سرمایه گذاران افغانستان امروز (یک‌شنبه، ۲ میزان) در رابطه به منجمد ماندن پول‌های شرکت‌های ساختمانی و سرک سازی در بانک‌های خصوصی افغانستان با حضور تاجران و سرمایه گذاران ملی در کابل برگزار شد.

 محمد باز غیرت، رییس عمومی اتحادیه شرکت‌های تجارتی سرمایه گذاران افغانستان طی سخنانی گفت که حمایت طالبان از تاجران و سرمایه گذاران افغانستان سبب پیشرفت کشور می‌شود.

 به گفته او بخش خصوصی افغانستان در عرصه سرک سازی، رشد تولیدات و ایجاد اشتغال طی سالیان گذشته نقش اساسی داشته است.

 از سویی هم انجنیر محتسب زاده، رییس اتحادیه سرک‌سازی افغانستان گفت: "مدت دو سال است که بخاطر گرفتن حق شرکت‌های ساختمانی که سال‌ها پروژه های زیربنایی را کار کردند سرگردان هستیم."

 وی افزود که میلیون‌ها دالر پول شرکت‌های خصوصی در بانک‌ها منجمد مانده است که این پول‌ها سرمایه مردم همین کشور است. 

وی همچنین از طالبان خواست که پروژه های انکشافی را به شرکت های داخلی بسپارند تا رشد اقتصادی در افغانستان رقم بخورد.

  نور الله مبارز، یکی از تاجران کشور با اشاره به مسدود سازی مرز تورخم از سوی حکومت پاکستان گفت که پاکستانی‌ها بخاطر نابود کردن اقتصاد افغانستان فشار وارد می‌کند.

 وی گفت که بخش خصوصی شرکت‌های سرک سازی افغانستان سال‌ها به این کشور خدمت کرده و میلیون ها دالر را سرمایه گذاری کرده است. 

این تاجر ملی همچنین گفت که امریکا و جامعه بین المللی باید پول‌های منجمد شده افغانستان را آزاد کنند و دست از فشار و تحریم بالای مردم افغانستان بردارند. 

عبیدالله احمدی، رییس دارلانشاء اتحادیه شرکت های تجارتی و سرمایه گذاران افغانستان طی سخنانی گفت که بخش خصوصی افغانستان با وجود مشکلات متعدد در راستای پیشرفت کشور در عرصه های مختلف سالیان دراز زحمت کشیده اند.

وی گفت: "تا زمان تصفیه پول‌های شرکت‌ها نباید مالیه از آنان دریافت شود و تجهیزات شرکت‌های ساحتمانی و سرک سازی در حال نابودی است و باید این تجهیزات دوباره به شرکت ها برگردانده شود."

احمدی هشدار داد که اگر به خواسته های بر حق شان رسیدگی نشود در روز های آینده در ولایات و کابل تظاهرات مسالمت آمیز برگزار خواهند کرد.

 تسهیلات برای سرمایه گذاران خارجی در افغانستان

کلیدواژه