میزان 15, 1402 09:15 Asia/Kabul
  • انتقاد سفارت کابل در اسلام‌آباد از افزایش فشارهای اقتصادی پاکستان بر افغانستان
    انتقاد سفارت کابل در اسلام‌آباد از افزایش فشارهای اقتصادی پاکستان بر افغانستان

سفارت افغانستان در اسلام آباد از موانع جدید وزارت تجارت پاکستان در زمینه ترانزیت و تجارت دوجانبه با این کشور انتقاد کرد.

به گزارش رادیو دری؛ سفارت‌ حکومت طالبان در پاکستان در بیانیه ای اعلام کرد که طرف پاکستانی اخیرا مشکلات مختلفی را برای ترانزیت کالاهای بازرگانان افغانستانی ایجاد کرده است.

در این بیانیه آمده است: دولت پاکستان علاوه بر اعمال 10 درصدی تعرفه گمرکی بر برخی کالاهای ترانزیتی، از بازرگانان افغانستانی 100 درصد ضمانت بانکی برای کالاهای ترانزیتی درخواست کرده که از توان آنان خارج است.

سفارت افغانستان در اسلام‌آباد همچنین اضافه کرده است: به دلیل بسته شدن گذرگاه مرزی تورخم و تعلیق کالاهای صادراتی افغانستان به بهانه‌های مختلف در نقاط مرزی، بیشتر کالاهای تاجران افغانستانی از بین رفته است و آنها متحمل خسارات سنگینی شده اند.

سفارت کابل همچنین با اشاره به تلاش های بی نتیجه خود برای حل این مشکلات از طریق گفتگو با طرف پاکستانی، از دولت اسلام آباد خواسته است که موانع در بخش ترانزیت افغانستان را برطرف کند.

دولت پاکستان در روزهای اخیر افزون بر افزایش تعرفه گمرکی بر برخی از کالاهای صادراتی افغانستان، صدور بیش از 200 قلم کالا را نیز به این کشور ممنوع کرده است.

این در حالی است که روابط اسلام آباد و کابل در ماهها و هفته های اخیر به طور روز افزونی رو به تیرگی نهاده است.

درگیری های مرزی، تحریک طالبان پاکستان و مساله برخورد با مهاجران افغان از مهم ترین چالش ها در روابط این دو کشور همسایه است.

پاکستان صادرات برخی کالاها را به افغانستان ممنوع کرد

پاکستان تعرفه گمرکی بر کالاهای ترانزیتی افغانستان را افزایش داد

کلیدواژه