میزان 27, 1402 17:55 Asia/Kabul
  • فایق:نقض حقوق بشر در افغانستان سلامت مردم را به خطر افکنده است
    فایق:نقض حقوق بشر در افغانستان سلامت مردم را به خطر افکنده است

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد تاکید کرد: نقض حقوق بشر در افغانستان سلامت جسمی و روانی مردم این کشور را که از چهار دهه پیش از جنگ رنج می‌برند، شدیدا متأثر کرده است

به گزارش رادیو دری؛ نصیراحمد فایق در نشست کمیته امور بشری، اجتماعی و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: استبداد نظام‌مند طالبان باعث ایجاد فضای وحشت، آزار و اذیت و تبعیض جنسیتی یا "جندر آپارتاید" شده است.

 وی اظهار کرده است: دسترسی به نظام قضایی در افغانستان به طور محدود شده و زنان و دخترانی که با خشونت، ازدواج‌های اجباری مواجه‌اند، اصلا به این نهادها دسترسی ندارند.

سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، محدودیت های جدی بر حقوق و آزادی‌های بنیادی زنان و دختران و  اقلیت‌های قومی و مذهبی مانند هزاره‌ها، سیک‌ها و صوفیان را از دیگر نگرانی های حقوق بشری درباره جامعه امروز افغانستان خواند.

فایق همچنین از تمدید مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای افغانستان استقبال و بر پایان‌دادن به فرهنگ معافیت از مجازات مرتکبان این رفتارها تأکید کرد.

وی سپس با اشاره به اوضاع نابسامان زلزله زدگان هرات گفت: هزاران نفر از آسیب‌دیدگان این حادثه بدون سرپناه و محروم از دسترسی به آب آشامیدنی و خدمات صحی به‌سر می‌برند و وضعیت آنان با فرارسیدن زمستان بدتر خواهد شد.

این دیپلمات افغان رسیدگی سازمان ملل را به وضع زلزله زدگان هرات خواستار شد.

نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر و وضعیت زنان در افغانستان

زلزله‌زدگان بی‌خانمان هرات، دل‌نگران زمستان نزدیک

کلیدواژه