عقرب 24, 1402 14:36 Asia/Kabul
  • دولت پاکستان با اخراج اجباری مهاجرین افغانستانی از آن کشور مقاصد سیاسی را دنبال می کند

کارشناس حقوقی افغان تاکید کرد: دولت پاکستان با اخراج اجباری و گسترده مهاجرین افغانستانی به دنبال فشار بر حکومت طالبان و دستیابی به مقاصد سیاسی خود است.

محمد اخلاقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: پاکستان از این اقدام اهداف سیاسی را دنبال می کند که ابعاد داخلی، منطقه ای و فرامنطقه ای دارد؛ در بعد داخلی مهمترین دلیلی که از سوی دولت پاکستان عنوان می شود، ناامنی یا بد امنی است که با حضور مهاجران افغانستانی و ارتباط آنان با شبکه طالبان پاکستانی رخ می دهد و اینکه با استقرار حکومت طالبان در افغانستان این اقدامات تروریستی افزایش پیدا کرده در حالیکه این موضوع بارها از طرف حکومت طالبان رد شده است.

وی افزود: این اقدام پاکستان می تواند به نوعی اعمال فشار سیاسی یا اقتصادی بر حاکمان فعلی افغانستان باشد. در عین حال دولت پاکستان با حضور مقامات و نظامیان پیشین افغانستان در آن کشور توانسته از نظر اقتصادی و سیاسی در سطح منطقه و فرامنطقه برای خود وجهه ای بسازد و در خروج این مقامات و نظامیان پیشین با کشورهای خارجی همکاری کند.

این کارشناس حقوقی در مورد ممانعت دولت پاکستان از انتقال دارایی های مهاجرین اخراج شده و اینکه فقط اجازه همراه داشتن پنجاه هزار کلدار پاکستانی به آن ها داده می شود هم گفت: این هم یک بازی سیاسی و به نوعی فشار بر مهاجران افغانستانی و حکومت طالبان است، زیرا با اقدامات غیر رسمی مانند حواله پول که در پاکستان امکان پذیر است، انتقال پول کار ساده ای به شمار می رود.

به گفته اخلاقی اعمال خشونت و آزار و اذیت مهاجران افغانستانی توسط نیروهای پاکستانی هم به هیچ عنوان قابل توجیه و پذیرش نیست، این اقدامات ضد حقوق بشری دولت پاکستان به نوعی فشار بر حکومت حاکم بر افغانستان است ضمن اینکه پلیس پاکستان هم با اعمال خشونت بر مهاجرین موافقت خود را با اقدامات دولت اسلام آباد اعلام کرده است.

وی اضافه کرد: برای رسیدگی به وضعیت مهاجرینی که از پاکستان اخراج می شوند یا بازگشت می کنند حکومت طالبان اقداماتی را روی دست گرفته از جمله ایجاد کمپ های موقت، ثبت کمک های مالی که کمیسیون مربوطه انجام می دهد و استقرار آن ها در ولایت های مختلف افغانستان.

 

کلیدواژه