قوس 17, 1402 15:32 Asia/Kabul
  • واکنش طالبان به درخواست عفو بین الملل برای رسیدگی به جنایات اشغالگران در افغانستان
    واکنش طالبان به درخواست عفو بین الملل برای رسیدگی به جنایات اشغالگران در افغانستان

سخنگوی طالبان در واکنش به درخواست عفو بین‌الملل برای بررسی جنایات جنگی در افغانستان گفت: دیوان کیفری بین المللی توان رسیدگی به جنایات اشغالگران را در این کشور ندارد.

به گزارش رادیو دری، به دنبال درخواست سازمان عفو بین‌الملل از دیوان کیفری بین‌المللی مبنی بر بررسی پرونده‌های جنایات جنگی در افغانستان، ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان امروز جمعه گفت: این دیوان  نمی‌تواند کشورهای  اشغالگر را برای پاسخگویی درباره جنایاتشان در افغانستان حاضر کند.

مجاهد افزود: حکومت طالبان برای بررسی جنایات نظامیان آمریکایی و ناتو امیدی به دیوان بین المللی کیفری  ندارد و بی‌طرفی این نهاد را زیر سوال برد.

«سلیم پیگیر» کارشناس مسائل نظامی و سیاسی نیز دراین‌باره گفت: دیوان بین المللی اگر می‌خواهد تمام این جنایت‌ها را پوشش بدهد و عاملان را به محکمه بکشاند، باید از آمریکا شروع کند.

دیوان بین المللی کیفری چندی پیش اعلام کرده بود که تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان را از سر می‌گیرد، اما جنایات نظامیان آمریکایی در طی 20 سال حضور در افغانستان مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

دیدبان حقوق بشر در واکنش به این تصمیم تأکید کرده بود معافیت آمریکا از تحقیقات به دلیل تهدید کاخ سفید برای اعمال تحریم علیه دیوان بین المللی کیفری است و خواستار تحقیق و رسیدگی به جنایات همه طرف‌ها از جمله نظامیان آمریکایی علیه مردم افغانستان شده بود.

دیوان کیفری بین‌المللی درباره‌ جنایات جنگی در افغانستان تحقیق می‌کند

درخواست روسیه برای تحقیق درباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان

کلیدواژه