قوس 20, 1402 09:20 Asia/Kabul
  • آژانس پناهندگان:زمستان جان مهاجران بازگشته از پاکستان را به خطر می‌اندازد
    آژانس پناهندگان:زمستان جان مهاجران بازگشته از پاکستان را به خطر می‌اندازد

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان هشدار داد که آوارگان افغان پس از ترک پاکستان اگر سرپناه کافی نداشته باشند، در زمستان جانشان به خطر می افتد.

به گزارش رادیو دری، آژانس پناهندگان سازمان ملل در گزارشی هشدار داد: بسیاری از افراد بازگشته از پاکستان، به دلیل سرمای هوا و سختی سفر به بیماری‌هایی مانند برونشیت مبتلا شده‌اند.

این گزارش می افزاید: برخی از آنها کسانی هستند که هرگز در افغانستان زندگی نکرده‌ و یک یا دو نسل در پاکستان بوده و خانه و اقوام نزدیک در افغانستان ندارند.

در همین حال، آژانس زنان سازمان ملل نیز هشدار داد که زنان و دخترانی که از پاکستان به افغانستان بازگشته‌اند، به دلیل محدودیت‌های طالبان با چالش‌های بیشتری مواجه هستند.

بنابر اعلام این نهاد بین المللی، حدود ۸۰ درصد از افغان‌هایی که از گذرگاه‌های گردنه بولدک و تورخم به افغانستان بازگشته‌اند، زنان و دختران هستند.

برنامه جهانی غذا هم درباره وضعیت بد مهاجران افغانستانی اخراج شده از پاکستان اعلام کرد : مهاجران افغان بازگشته یا اخراج شده از پاکستان نمی دانند در زمستان سخت افغانستان چگونه زنده بمانند.

اسلام آباد در اوایل اکتبر به بیش از1/7 میلیون مهاجر و پناهجوی بدون مدرک اعلام کرد: اگر تا اول نوامبر پاکستان را ترک نکنند، اخراج خواهند شد.

پس از پایان این مهلت، پلیس پاکستان بازداشت و اخراج مهاجران و پناهجویان «غیرقانونی» را آغاز کرده و بر اساس گزارش سازمان ملل، روزانه هزاران نفر از گذرگاه های مرزی وارد افغانستان می‌شوند. 

حدود ۴۸ درصد مهاجران اخراج‌ ‎‌شده از پاکستان زنان هستند‌

ابراز نگرانی نهادهای بین المللی از روند اخراج مهاجران افغانستانی از پاکستان

کلیدواژه