قوس 28, 1402 15:22 Asia/Kabul
  • تحلیل- دفاع نخست وزیر موقت پاکستان از اخراج مهاجران غیر قانونی و ادامه چالش تروریسم
    تحلیل- دفاع نخست وزیر موقت پاکستان از اخراج مهاجران غیر قانونی و ادامه چالش تروریسم

در حالی که انتقادها از اخراج پناهجویان غیرقانونی از پاکستان همچنان ادامه دارد، نخست وزیر موقت این کشور از این تصمیم و اقدام دولت موقت پاکستان دفاع کرد و انرا در راستای امنیت ملی پاکستان صحیح دانست‌.

به گزارش رادیو دری؛ انوارالحق کاکر نخست وزیر دولت موقت پاکستان با انتشار یادداشتی در نشریه انگلیسی تلگراف از سیاست دولت خود در برابر انتقادات گسترده به اخراج جمعی پناهجویان افغان دفاع کرد. نخست وزیر دولت موقت پاکستان با اظهار اینکه هزینه‌‎های اجتماعی-اقتصادی و امنیتی سیل مهاجرین افغان سرسام‌آور بوده است، بار دیگر تاکید کرد، اتباع افغانستان در ناآرامی‌های پاکستان نقش داشته‌اند. در همین حال ژنرال عاصم منیر فرمانده کل ارتش پاکستان نیز از این سیاست و اقدام دولت موقت این کشور حمایت کرد که این نشان می دهد، تصمیم و اقدام اسلام اباد در اخراج پناهجویان غیر قانونی تصمیم ملی و مورد تایید همه احزاب و دستگاه های امنیتی و نظامی پاکستان بوده است.

اسدلله بشیر کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:

"اگر چه تلقی طالبان افغانستان این است که کشورهای منطقه با مساله مهاجرین غیر قانونی بر خورد سیاسی دارند اما بررسی واقعیت های میدانی نشان می دهد که نه تنها این تلقی طالبان درست نیست بلکه کشورها در سطح جهانی براساس حاکمیت ملی و تحکیم پایه های امنیت داخلی خود قوانین لازم را در مورد نحوه برخورد با مهاجرین غیر قانونی وضع و اجرا می کنند که تنها مختص به پاکستان یا سایر کشورهای همسایه افغانستان نیست".

بنا به اعلام نخست وزیر موقت پاکستان از آگوست ۲۰۲۱، حداقل ۱۶ شهروند افغان در داخل پاکستان حملات انتحاری انجام داده‌اند، از ۶۵ تروریست کشته شده در درگیری با نیروهای امنیتی که عمدتاً در منطقه مرزی کشته شدند، شهروند افغانستان شناسایی شده‌اند. از اینرو یکی از نگرانی های عمده پاکستان مساله تروریسم و فعالیت های تروریستی در منطقه است که البته این چالش بزرگ سایر کشورهای منطقه نیز است. در این حال علاوه بر نگرانی اسلام اباد از حضور نیروهای تروریستی تحت حمایت برخی جریانهای منطقه ای و جهانی نوع سلاح هایی که آنان در اختیار دارند، مورد توجه دولت پاکستان نیز است.

از این رو عثمان جادون، معاون نماینده پاکستان در سازمان ملل اعلام کرد، گروه تروریستی تحریک طالبان دارای سلاح‌های مدرنی است که از آنها برای ناامنی منطقه و پاکستان استفاده می‌کند. عثمان جادون از سازمان ملل خواستار تحقیقات در مورد چگونگی دستیابی آنان به این تسلیحات مدرن شد. پیشتر نیز این نظر از سوی برخی محافل در منطقه و پاکستان مطرح شده بود که سلاح های برجای مانده از آمریکا در افغانستان در اختیار گروه های تروریستی قرار گرفته است و انها از این سلاح ها در عملیات تروریستی برضد کشورهای همسایه افغانستان استفاده می کنند‌، در حالی که پاکستان دارای ارتش قدرتمندی است نگرانی این کشور از تجهیز گروه تروریستی تحریک طالبان به سلاح های مدرن بیانگر عمق فاجعه ای است که اگر به ان توجه جدی نشود ممکن است، گریبان کل کشورهای منطقه را نیز بگیرد.

سروش امیری کارشناس مسایل استراتژیک و امنیتی در این باره می گوید:

"تردیدی نیست امریکا در یک حرکت حساب شده که می تواند زمینه ساز تهدید کشورهای همسایه افغانستان باشد این کشور را ترک کرد و هنوز با گذشت دو سال نیم، سلاح های برجای مانده از امریکا در افغانستان تعیین تکلیف نشده اند. علاوه براین به نظر می رسد دست هایی نیز در کار است تا با تسلیح کردن تروریست ها به سلاح های مدرن، امنیت منطقه را بیش از پیش به مخاطره بیاندازند".

در هر حال به گفته مقامات پاکستان تهدیدات ناشی از قاچاق غیرقانونی تسلیحات و سوء استفاده از آن در منطقه به شدت افزایش یافته و نگران کننده است‌ زیرا گروه‌های تروریستی مانند تحریک طالبان پاکستان سلاح‌های مدرن را نمی‌سازند بلکه آن‌ها را از بازارهای غیرقانونی اسلحه به دست می‌آورند یا از نهادهایی دریافت می‌کنند که می‌خواهند منطقه یا کشور خاصی را بی‌ثبات کنند. با توجه به اینکه سازمان اطلاعات ارتش پاکستان موسوم به (آی اس آی) یکی از قدرتمند ترین نهادهای اطلاعاتی منطقه است، به نظر نمی رسد، شناسایی عوامل تهیه سلاح های مدرن برای گروههای تروریستی برای ان چندان مشکل باشد.

از این رو انتظار محافل منطقه ای این است که ارتش پاکستان در افشای انها به طور جدی وارد عمل شود. اگر چه از دیدگاه اسلام اباد این مسئولیت دولت‌ها و سازمان‌ ملل است که برای جلوگیری از تجارت غیرقانونی و انتقال تسلیحات به گروههای تروریستی اقدام کنند اما دولت پاکستان چندین بار اعلام کرده که پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان، حملات گروه تروریستی تحریک طالبان علیه ارتش این کشور افزایش یافته است.

کلیدواژه