جدی 05, 1402 19:41 Asia/Kabul
  • سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان اظهارات سرپرست وزارت تحصیلات عالی این حکومت را اصلاح کرد
    سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان اظهارات سرپرست وزارت تحصیلات عالی این حکومت را اصلاح کرد

مسئول بنیاد فرهنگی- اجتماعی افغانستانی های مقیم ایران گفت: در دیداری که با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در مشهد داشتیم وی اظهارات ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی این حکومت را اصلاح کرد.

حجت السلام سید جواد وحیدی در گفت و گو با رادیو دری گفت: جمعی از نمایندگان تشکل های مهاجرین افغانستانی در محل کنسولگری افغانستان در مشهد دیداری با امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومن طالبان داشتند که سه نفر از شخصیت های مهاجرین از جمله وی در این نشست دیدگاه و نظرات خود را در حوزه های مختلف مطرح کردند.

این عالم دینی اظهار داشت: یکی از مواردی که با وزیر خارجه طالبان مطرح کردم وضعیت شیعیان در افغانستان بود و این که جمعیت کثیری از مردم افغانستان را پیروان مذهب جعفری تشکیل می دهند و متاسفانه سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان اعلام کرده که در افغانستان فقط پیروان فقه حنفی هستند و من نسبت به این موضوع به آقای متقی اعتراض کردم و گفتم این سخنان موجب یاس و ناامیدی در جامعه می شود و کسی نمی تواند وجود شیعه را در افغانستان انکار کند.

وحیدی عنوان کرد: پاسخ امیر خان متقی این بود که از سخنان وزیر تحصیلات عالی حکومت طالبان برداشت نادرست رسانه ای شده است و منظور اصلی وی این بوده که در میان مذاهب اهل سنت در افغانستان فقط فقه حنفی وجود دارد نه این که بخواهد وجود پیروان فقه جعفری را در افغانستان انکار کند.

وی تصریح کرد: هزنیه های گزاف کنسولی به ویژه دریافت هزینه های زیادی که از بابت پاسپورت از مهاجرین دریافت می شود و همچنین در مورد برخی از محدودیت های کاری که برای مهاجرین بوجود آمده است و همچنین در مورد مشکلاتی که حجاج مهاجر افغانستانی دارند مطالبی را بیان کردند.

 وحیدی افزود: امیر خان متقی پاسخ مشخصی در مورد کاهش هزینه های کنسولی نداد و فقط با طنز گفت که مهاجرین همیشه پشتیبان جهاد بوده اند و حالا هم باید در حفظ حکومت با ما همکاری کنند.

رئیس جامعه روحانیت امامیه هرات در ادامه خاطر نشان ساخت: بنده در این نشست علیرغم آنکه  فرصت سخنرانی هم به من ندادند ولی از فرصت استفاده کردم و ضمن یادآوری برخی اقدامات مثبت حکومت طالبان همچون برقراری امنیت سرتاسری و ارتقاء ظرفیت های اقتصادی به برخی چالش های موجود اشاره و تاکید کردم که علیرغم اعلام عفو عمومی از طرف رهبری حکومت طالبان، متاسفانه برخی از چهره های نظامی یا سیاسی حکومت سابق ترور می شوند.

کلیدواژه