جدی 10, 1402 16:11 Asia/Kabul
  • خبرنگاران در افغانستان در وضعیت دشواری بسر می برند و نیاز به حمایت دارند

فعال رسانه ای افغان تاکید کرد: خبرنگاران در افغانستان در وضعیت دشواری بسر می برند و نیاز به حمایت نهادهای مربوطه دارند.

کوثر نجفی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به گزارش اخیر مرکز خبرنگاران افغانستان از وضعیت رسانه ها در این کشور در سال 2023 و موارد نقض حقوق خبرنگاران که شامل یک مورد کشته، 19 مورد زخمی، 87 مورد تهدید و 61 مورد بازداشت بوده و از تشدید فشار بر رسانه ها و خبرنگاران توسط حکومت طالبان ابراز نگرانی کرده، گفت: فعالیت های رسانه ای با مشکلات زیادی همراه است، خبرنگاری یک کار چالش برانگیز به ویژه در کشوری مانند افغانستان است و در حال حاضر هم بیشتر رسانه ها در این کشور با مشکل کمبود بودجه مواجه هستند و نمی توانند به خوبی از خبرنگاران خود حمایت کنند.

وی افزود: گزارش مرکز خبرنگاران افغانستان از وضعیت رسانه ها در افغانستان در سال 2023 مستند مبتنی بر آمار و ارقام دقیق از وضعیت خبرنگاران در این سال است و سازمان های حامی رسانه ها و خبرنگاران می توانند با استفاده از این گزارش و اطلاع از وقایعی که در افغانستان رخ می دهد عملکرد بهتری داشته باشند، زمانی که در مورد رخدادها و وقایعی که اتفاق می افتد آگاهی نداشته باشیم نمی توانیم تصمیم آگاهانه و درست بگیریم.

به گفته این خبرنگار افغان حکومت سرپرست در افغانستان هم می تواند با استفاده از این گزارش رویکرد متفاوتی را در جهت حمایت از رسانه ها و آزادی بیان روی دست بگیرد.

نجفی با بیان اینکه خبرنگارانی که در برخی نهادهای رسانه ای خصوصی کار می کنند نیاز به حمایت جامعه رسانه ای دارند، عنوان کرد: در حال حاضر در افغانستان یک نهاد قدرتمند برای حمایت از جامعه رسانه ای این کشور وجود ندارد و نهادهای مختلف هم که تحت نام های مختلف در این کشور فعالیت می کنند بیشتر در تلاش برای کسب منابع مالی هستند، بودجه های دریافتی را هم به شیوه های غیر شفاف به مصرف می رسانند و نظارت درستی هم بر عملکرد آن ها نمی شود.

نجفی بیان داشت: در صورتی که وضعیت رسانه ها و خبرنگاران به همین صورت باقی بماند قطعا کار اطلاع رسانی در افغانستان با مشکل مواجه می شود. اگر خبرنگاران با مشکلات اقتصادی مواجه باشند مجبور خواهند شد کارشان را ترک کرده و به کارهای دیگری روی بیاورند و جامعه رسانه ای افغانستان به مرور زمان کادرهای متخصص خود را از دست خواهد داد که ضربه بزرگی به آزادی بیان خواهد بود.

وی اضافه کرد: قانون آزادی دسترسی به اطلاعات در افغانستان باید به زودی به تصویب برسد تا خبرنگاران از سردرگمی خارج شوند و در اسرع وقت به اخبار و اطلاعات لازم دسترسی پیدا کنند.

 

کلیدواژه