جدی 20, 1402 15:09 Asia/Kabul
  • تحلیل- حملات تروریستی در افغانستان و نیاز منطقه به مبارزه فراگیر با تروریسم
    تحلیل- حملات تروریستی در افغانستان و نیاز منطقه به مبارزه فراگیر با تروریسم

پایتخت افغانستان روز سه شنبه نیز شاهد یک حمله تروریستی بود که به گفته خالد زدران سخنگوی پلیس کابل سه کشته و چهار زخمی برجای گذاشت.

زدران افزود که در این اقدام تروریستی، بمب جاسازی شده در یک دستگاه خودرو در منطقه 16 امنیتی کابل منفجر شد. شنبه گذشته نیز بر اثر انفجار یک خودرو در منطقه شیعه نشین غرب کابل دو تن کشته و ۱۴ نفر دیگر زخمی شده‌ بودند. علاوه بر این انفجارها، مناطق دیگر افغانستان به ویژه ولایت هرات در مرز ایران هم در هفته های اخیر شاهد حملات متعدد و کور تروریستی بود که مسئولیت بیشتر این حملات را گروه تروریستی - تکفیری داعش برعهده گرفت. 

همزمان با انفجارهای تروریستی در افغانستان، خودروی پلیس پاکستان که مامور تامین امنیت تیم بهداشت برای واکسیناسیون فلج اطفال در ایالت خیبرپختونخوا بود نیز روز دوشنبه هدف انفجار بمب قرار گرفت. در این انفجار پنج نفر از نیروهای پلیس پاکستان کشته و شماری زخمی شدند.

علاوه بر حملات تروریستی در افغانستان و پاکستان در چند روز گذشته، چهارشنبه 13 دی/جدی در مراسم چهارمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسیر منتهی به گلزار شهدای استان کرمان ایران، دو انفجار تروریستی میان زائران روی داد که بر اثر آن 93 نفر به شهادت رسیدند. هرچند تعداد حملات تروریستی در ایران مانند افغانستان و پاکستان که هر کدام در یک سال گذشته شاهد ده‌ها حمله بوده اند نیست اما مورد چهارشنبه گذشته، خونین ترین حمله گروه‌های تروریستی و معاندان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران محسوب می شود.

جدا از حملات تروریستی اخیر در افغانستان، پاکستان و ایران نباید فراموش کرد که برخی از کشورهای غرب آسیا مانند عراق، سوریه و لبنان که اکنون از ثبات نسبی برخوردارند هم تا چند سال پیش روزانه شاهد حملات تروریستی بودند. علاوه بر این بیشتر کشورهای منطقه همچون ترکیه و عربستان در سال های اخیر هرکدام حداقل شاهد چندین حمله تروریستی بوده اند. به همین دلیل و با توجه به شرایط حساس منطقه به نظر می رسد برای مبارزه جدی با پدیده تروریسم، علاوه بر هوشیاری و ارتقای توان اطلاعاتی و امنیتی هریک از کشورها، موضوع افزایش همکاری‌های منطقه ای در این خصوص، ضروری و اجتناب ناپذیر است که باید بیش از گذشته به آن توجه شود.

توجه به موضوع همکاری‌های منطقه ای برای مبارزه با گروه‌های تروریستی از این نظر مهم و ضروری است که اساساً گروه های تروریستی تاثیرگذار همچون القاعده در گذشته و داعش در حال حاضر، بدون حمایت مالی، اطلاعاتی و لجستیکی قدرت ها و رژیم های مخالف پیشرفت و توسعه منطقه، هیچگاه به تنهایی توان فعالیت در درازمدت را نخواهند داشت. اظهارات دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی سال 2016 درباره کمک آمریکا برای تأسیس گروه تروریستی داعش و افشای کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم رژیم صهیونیستی در تقویت این گروه و گروه های مشابه، در همین چارچوب ارزیابی می شود.

در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین قربانیان ترور در بین کشور‌های جهان که تاکنون بیش از ۱۷هزار نفر از مردم و مسوولانش از جمله سردار سپهبد قاسم سلیمانی در اقدمات تروریستی به شهادت رسیده اند، بارها آمادگی خود را برای همکاری های منطقه ای و بین المللی برای نابودی گروه های تروریستی اعلام کرده است. همکاری نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران به عنوان یکی از پیشگامان مبارزه با گروه های تروریستی در منطقه با نهادهای امنیتی کشورهای منطقه از جمله پاکستان، ترکیه و عراق و برگزاری نشست های مختلف امنیتی در سال‌های اخیر را باید در همین راستا ارزیابی کرد.

داعش عامل انفجار شرق کابل

افزایش قربانیان جنایت تروریستی در کابل؛ پلیس طالبان تایید کرد

کلیدواژه