جدی 24, 1402 13:39 Asia/Kabul
  • مولانا یک شخصیت جهانی و چند بعدی است و هنوز آنگونه که باید شناخته نشده است

برنده افغانستانی جایزه بین المللی ادبی مولانا تاکید کرد: مولانا یک شخصیت جهانی و چند بعدی است و هنوز آنگونه که باید شناخته و معرفی نشده است.

داکتر طارق ذاکر در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در ننگرهار گفت: مولانا به یکی از شخصیت های جهانی در عرصه ادبی تبدیل شده و به همان نسبت شناخت وی هم بسیار دشوار است و آنگونه که باید شناخته و معرفی نشده زیرا یک شخصیت چند بعدی دارد و نیاز است که در جهان و از جمله افغانستان در مورد شناخت ابعاد مختلف زندگی وی کار شود.         

آمر دیپارتمنت (مدیر گروه) ادبیات دری دانشگاه ننگرهار در شرق افغانستان اظهار کرد: از گذشته به دنبال آن بوده که یک کار مورد پسند بزرگان را در مورد مولانا انجام دهد و زمانی که اطلاع یافته به مرحله دوم و سپس به مرحله سوم  جایزه ادبی مولانا راه یافته و در ردیف چهار نفر برتر این جایزه قرار گرفته بسیار خرسند شده است.

وی یاد آوری کرد که خانه مولانا، خردسرای فردوسی و بعضی نهادهای دیگر برنامه ای را به مناسبت هشتصد و شانزدهمین سالگرد تولد مولانا تحت عنوان نخستین جایزه ادبی مولانا برگزار کردند که

در این برنامه پژوهش ها، مقالات و پایان نامه ها در مورد مولانا از سال 1400 به اینسو مورد بررسی قرار گرفت.

ذاکر عنوان کرد: رساله دکترای وی در مورد مولانا بوده و مقالاتی را هم در این زمینه کار کرده که آن ها را به دبیرخانه جایزه ادبی مولانا فرستاده، عنوان رساله دکترایش هم بررسی و تحلیل عنصر عاطفه در غزلیات شمس بوده که این غزلیات از لحاظ روانشناسی مورد بررسی قرار گرفته و مطالعه روانشناسی آن هم بر اساس نظریه روانشناسی رابرت پلاچیک بوده است.

وی اضافه کرد: آثار زیادی از کشورهای مختلف به دبیرخانه این جایزه بین المللی فرستاده شده بود و از مجموع آثار ده نفر به مرحله دوم راه یافتند که وی هم در میان آنان بوده و سپس به مرحله نهایی رسیده و در ردیف چهار نفر برتر قرار گرفته است. داوران هم از میان استادان دانشگاه های ایران و برخی شخصیت های فرهنگی-ادبی افغانستان بودند.

 

کلیدواژه