جدی 26, 1402 17:14 Asia/Kabul

سفیر ایران در کابل گفت: ثبات و امنیت منطقه امروز به نوعی در گرو ثبات و امنیت افغانستان است، از این رو وضعیت این کشور یکی از مهم‌ترین موضوعات در سیاست خارجی کشور‌های منطقه به شمار می رود.

به گزارش رادیو دری؛ حسن کاظمی قمی که با هدف مذاکرات منطقه ای و بررسی مسایل افغانستان به اسلام آباد سفر کرده است در مصاحبه ای افزود: افغانستان هنوز هم کشوری است که دیگران سعی می کنند از جغرافیای آن در مسیر اهداف خود سوءاستفاده کنند و طبیعی است که بهترین کار، ایجاد همکاری‌های منطقه‌ای برای کمک به افغانستان است. 

وی با اشاره به دیدار‌های خود با مقامات پاکستان افزود: در گفتگو‌هایی که با مقامات پاکستان داشتیم، بر برداشتن گام‌های عملی در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای تاکید شد و توافق کردیم که گروه تماس منطقه‌ای در این زمینه تشکیل شود و کشور‌های منطقه برای بهبود شرایط افغانستان سهمی پویاتر از گذشته ایفا کنند.

نماینده ویژه رئیس جمهوری ایران در امور افغانستان در ادامه گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده به ویژه با توجه به اینکه اشغالگری در افغانستان پایان یافته است، باید حرکت جمعی در زمینه بهبود شرایط امنیتی، اقتصادی و ثبات سیاسی در افغانستان آغاز شود.

کاظمی قمی افزود: سازمان ملل در صورت حمایت از اجماع منطقه‌ای در مورد افغانستان، با برداشتن گام‌های عملی می‌تواند برنامه‌های کنونی برای سازندگی و عمران افغانستان را تسریع بخشد.

وی اظهار کرد: به دلیل دو مرحله اشغالگری در گذشته افغانستان و جنگ‌های داخلی، این کشور امروز با بحران و شرایط سختی مواجه شده و زیرساخت‌های اقتصادی آن دچار مشکل شده است و امروز با شرایطی که ایجاد شده است، می‌توان برنامه ایجاد گذرگاه‌های حمل و نقل از مسیر افغانستان و تقویت همکاری‌های تجاری بین کشور‌های منطقه‌ای را بیش از گذشته تقویت کرد.

 

 

به گفته سفیر ایران در کابل، یکی از مسائلی که در جغرافیای افغانستان در حال اتفاق است، حمایت از تروریسم و گسترش تروریسم فرامرزی است که همچنان با حمایت اشغالگران صورت می‌گیرد.

کاظمی قمی اضافه کرد:امروز حکمرانان افغانستان علاوه بر اینکه باید برای امنیت شهروندان خود تلاش کنند، باید به برقراری امنیت مرز‌های مشترک هم کمک کنند.

تاکید بر تشکیل هسته اصلی گروه تماس منطقه‌ای برای افغانستان با حضور همسایگان

 رایزنی کاظمی قمی با وزیر خارجه پاکستان درباره وضعیت افغانستان

کلیدواژه