دلو 10, 1402 18:53 Asia/Kabul
  • گروه بحران ادعا کرد: کشورهای منطقه به نقض حقوق زنان افغانستانی اهمیت نمی‌دهند!
    گروه بحران ادعا کرد: کشورهای منطقه به نقض حقوق زنان افغانستانی اهمیت نمی‌دهند!

گروه بین‌المللی بحران کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان را متهم کرد که به محدودیت های طالبان علیه زنان و دختران اهمیتی نمی دهند و در مقابل حکومت این گروه خویشتن‌داری می کنند.

به گزارش رادیو دری؛ گروه بین‌المللی بحران با انتشار گزارشی ادعا کرده است که کشورهای منطقه در روابط خود با طالبان خویشتن‌داری می‌کنند و حتی زمانی که دیپلمات‌های غربی ملاقات‌های خود را با طالبان لغو کردند، بازیگران منطقه‌ای به‌دنبال معاملات بیشتر با کابل بودند.

این گروه افزوده است: اگر چه برخی از این کشورها رفتار طالبان را با زنان و دختران به‌‌ویژه در ممنوعیت آموزش آنان محکوم کرده‌اند، اما در مجموع مقام‌های منطقه‌ای تمایلی به تاکید بر حقوق زنان و دختران ندارند و  در تلاش هستند تا برای رفع نیازهای امنیتی و ثبات اقتصادی‌شان  با طالبان در تماس باشند.

در ادامه این گزارش تصریح شده است: اگر چه همه کشورهای منطقه معتقدند که تماس با  رژیم طالبان ضروری است، اما تا کنون تعاملات خود را در سطح محدودی حفظ کرده و متقاعد شده‌اند که بهترین راه برای تامین منافع کشورهای‌شان و تعدیل رفتار طالبان در درازمدت، به‌جای قطع روابط، رایزنی صبورانه با این گروه است.

گروه بین المللی بحران همچنین تاکید کرده است:  طالبان به دلیل محروم کردن زنان و دختران افغانستان از حقوق اساسی‌شان، دستکم فرصت شناسایی از سوی سازمان ملل متحد و سایر سازمان های بین المللی را از دست داده اند. 

ادعاهای گروه بین المللی بحران در حالی است که بسیاری از کشورهای منطقه بارها خواهان توجه طالبان به حقوق زنان و دختران شده اند و حتی در بعضی کشورها مانند ایران زمینه تحصیل دختران افغانستانی با شرایطی آسان فراهم شده است.

گزارش گروه بین المللی بحران در شرایطی منتشر می شود که روز گذشته طالبان در کابل میزبان نمایندگان و سفیران 12 کشور منطقه از جمله روسیه، ایران، چین، هند، اندونزی و پاکستان بود.

گروه بحران که مقر آن در بروکسل پایتخت بلژیک است یک سازمان غیردولتی، غیرانتفاعی و به ظاهر مستقل است که در زمینه جلوگیری از مناقشات خشونت بار و حل و فصل درگیری‌های منطقه ای و بین‌المللی فعالیت می کند.

مخالفت اتحادیه جهان اسلام با ممنوعیت اشتغال و تحصیل دختران در افغانستان

استقبال دختران افغانستانی از تحصیل در دانشگاههای ایران

اجلاس تماس منطقه‌ای در کابل؛ 12 کشور با طالبان به گفتگو نشستند

کلیدواژه