دلو 14, 1402 12:51 Asia/Kabul

آیت‌الله واعظ‌ زاده بهسودی در همایشی با حضور مقام‌های طالبان گفت که این گروه در قبال شیعیان افغانستان سه اشتباه را مرتکب شده که بی‌اعتمادی شیعیان را در پی داشته است.

به گزارش زهرا سلطانی خبرنگار رادیو دری، آیت‌الله واعظ‌ زاده بهسودی روحانی و مدرس برجسته شیعیان افغانستان در همایشی در غرب کابل با حضور مقام‌های طالبان گفت به شهادت رساندن عبدالعلی مزاری، حذف فقه جعفری و بازداشت زنان سه اشتباه طالبان بوده است.

طالبان عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی را در ۲۳ حوت ۱۳۷۳ پس از اسارت به شهادت رساند.

واعظ‌ زاده بهسودی درباره اشتباه اول طالبان گفت: «آقای استاد مزاری رهبر ما بود؛ به طالبان اعتماد کرد و خود را به دامن شما انداخت و گفت افغان دامن دارد، اما ندیدیم این دامن را.»

وی ادامه داد: گذشته را دیگر یاد نمی کنیم اما سنگ تهداب بی‌اعتمادی گذاشته شد.

آیت الله واعظ زاده بهسودی افزود: اینکه طالبان گلایه می‌کنند که مردم هزاره با این گروه در بیست سال گذشته همکاری نکرده‌اند، به این خاطر است که طالبان این بی‌اعتمادی را ایجاد کرد.

وی اشتباه دوم طالبان را حذف فقه جعفری از نصاب آموزشی افغانستان دانست و گفت: «مذهب موضوع حساسی است و طالبان فقه جعفری را از نصاب آموزشی حذف کرده است.»

او خطاب به طالبان گفت: هیچ شیعه سنی و هیچ سنی شیعه نمی‌شود و طالبان به مذهب مردم دخالت نکند.

آقای واعظ زاده اشتباه سوم طالبان را موضوع زنان و دختران افغانستان و مسأله ناموس دانست و گفت مردم در کنار موضوعات اسلامی به مسأله ناموسی هم حساسیت نشان می‌دهند.

او گفت که موارد بازداشت اخیر زنان «مشکل خلق کرد و مردم ناراحت و گلایه‌مند شدند.»

این روحانی سرشناس اهل تشیع افزود: در صورتی که مردم در کنار نظام باشند، عمر نظام طولانی و در غیر آن عمر نظام کوتاه‌ می‌شود.

واعظ‌ زاده بهسودی همچنین با انتقاد از بی پاسخ ماندن درخواست‌های شورای علمای شیعه برای دیدار حضوری با رهبر طالبان گفت ملاهبت‌الله آخندزاده به نمایندگان شورای علمای شیعه وقت دیدار نمی‌دهد، اما "یک ملای پاکستانی" در دو روز با همه مقام‌های طالبان از جمله رهبر این گروه دیدار می‌کند.

او تاکید کرد که مقام‌های ارشد طالبان در دو سال و هفت ماه گذشته به علمای شیعه جوابی نداده اند و شخص ملاهبت‌الله آخندزاده هم به نمایندگان شورای علمای شیعه وقت ملاقات نداده است.

آیت الله واعظ زاده بهسودی در سخنان خود تأکید کرد که به درخواست مقام‌های استخبارات طالبان در این نشست مردمی شرکت کرده است.

او از طالبان خواست اشتباهات گذشته خود را جبران کنند و دل مردم را به دست آورند تا مردم نیز از آنان حمایت کنند.

شیعیان افغانستان راه تعامل با طالبان را در پیش گرفته اند اما طالبان تاکنون مذهب تشیع را به رسمیت نشناخته اند

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر: برخورد طالبان با زنان «جنایت بشری» است

کلیدواژه