دلو 14, 1402 17:32 Asia/Kabul
  • انقلاب اسلامی ایران زمینه و بستر پاکی را برای ورود زنان به عرصه های مختلف فراهم کرد

کارشناس سیاسی-فرهنگی ایرانی تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران زمینه و بستر پاکی را برای ورود زنان به عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی فراهم کرد.

داکتر الهام امین در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به فرا رسیدن چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی موقعیت، روحیه و انگیزه ای برای زنان ایجاد شد که در تاریخ بی سابقه بود و آنان با استفاده از این شرایط جدید تاریخی در مسیر رشد و تعالی خود گام برداشتند.

این فعال رسانه ای افزود: بخش بزرگی از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مدیون حضور آگاهانه و شجاعانه زنان در عرصه مبارزات بود و بعد از پیروزی هم آنان هویت نوینی پیدا کردند و در عرصه های مختلف موقعیت تازه ای یافتند که تا پیش از آن متصور نبود.

به گفته این استاد دانشگاه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران زمینه تحصیل برابر دختران با پسران فراهم شد، هرچند قبل از انقلاب اسلامی هم شرایط برای تحصیل دختران وجود داشت، اما بعد از پیروزی امکان تحصیل برای آنان به وسعت ایران گسترده شد و دختران حتی در دورترین روستاها در شرایط پاک و آرام امکان تحصیل پیدا کردند؛ به طوری که میزان بیسوادی زنان بسیار کاهش یافت و در حالی که در گذشته این آمار بالاتر از پنجاه درصد بود به زیر ده درصد رسید.

خانم امین عنوان کرد: در بیش از چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شمار دانشجویان دختر حدود شصت درصد افزایش یافت و در سال های متمادی هم درصد پذیرش دختران در دانشگاه ها بیشتر از پسران بوده است.

وی گفت: پس از انقلاب اسلامی در زمینه کسب مشاغل سیاسی و مدیریتی نیز فرصت‌های جدیدی برای حضور زنان فراهم شد.

به گفته این نویسنده، در عرصه های بهداشتی هم شرایط بسیار بهتر شد به طوری که تعداد پزشکان زن به خصوص بانوانی که در حوزه پزشکی زنان تحصیل کرده بودند، افزایش یافت و در حوزه ورزش نیز امکانات به نفع زنان گسترش یافته و امروز بانوان ایرانی در سطح جهانی صاحب مقام می شوند.

وی با اشاره به حضور گسترده زنان در عرصه های فرهنگی و هنری اضافه کرد: در بستر فراهم سالهای پس از انقلاب اسلامی، زنان شاعر، نویسنده و هنرمند بسیاری در جامعه ایران ظهور کرده اند که قابل قیاس با گذشته نیست.

 

کلیدواژه