دلو 17, 1402 14:53 Asia/Kabul
  • طرح های امریکا در منطقه و کشورهای اسلامی به هیچ عنوان قابل اعتماد نیستند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: تجربه ثابت کرده که امریکا به دنبال بحران آفرینی در کشورهای اسلامی و منطقه هستند و به هیچ عنوان نباید به طرح ها و سیاست های امریکایی اعتماد کرد.

داکتر محمد هاشم عصمت اللهی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به دعوت ریاست دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از مقامات طالبان برای شرکت در نشست دوحه قطر در مورد افغانستان اظهار کرد: این نشست به ابتکار غربی ها و به ویژه امریکا برگزار می شود در حالی که طرح های امریکایی قابل اعتماد نیست.

وی افزود: یوناما در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی ایجاد شد که نقش تخریبی داشت و نه تنها نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان نبود بلکه به گفته برخی سیاستمداران افغانستان مجموعه ای از نیروهای سی آی ای امریکا در آن حضور داشتند، اقداماتی هم که در دستور کار امریکا در نشست آتی دوحه قطر قرار گرفته در تقابل با برگزاری نشست گروه تماس منطقه ای در کابل است که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

به گفته این پژوهشگر افغان طالبان که اکنون در افغانستان بر اریکه قدرت تکیه زده اند باید بدانند که تجارب امریکایی ها در اجلاس های بن، توکیو، لندن و کابل بنیان براندازانه بوده و همانگونه که رژیم جمهوری را در دوره حامد کرزی مورد حمایت قرار ندادند و از ایجاد یک دولت با ثبات و حکومت قانون جلوگیری کردند اکنون نیز به دنبال اهداف خود هستند، استراتژی امریکا استراتژی تخریب و بحران است و طالبان در این مقطع حساس نباید فریب امریکا را بخورند.

عصمت اللهی عنوان کرد: امریکایی ها در طول بیش از بیست سال گذشته چیزی به جز فتنه و شرارت برای مردم افغانستان نداشته اند، پیشنهاد یوناما برای نشست دوحه هم در راستای همان شیطنت های امریکا است که می خواهند افغانستان را بی ثبات تر از گذشته کند.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: امریکایی ها به موازات انتقال قدرت به طالبان داعش و القاعده را به افغانستان آوردند که نشان می دهد نیت خیری برای این کشور ندارند و مصلحت این است که طالبان این بار از ابتکار همکاری منطقه ای حمایت کنند زیرا مشکل افغانستان با همکاری کشورهای منطقه قابل حل است نه دخالت کشورهای غربی.

عصمت اللهی گفت: مردم و سیاستمداران افغانستان بارها از ناحیه استراتژی ها و سیاست های امریکا ضربه دیده اند و اگر باز هم چشم سیاستمداران به استراتژی امریکا باشد دچار خسران بزرگی خواهند شد زیرا امریکایی ها به دنبال بحران آفرینی در کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی هستند بنابراین نباید به امریکایی ها و طرح های آن ها برای منطقه اعتماد کرد.

این کارشناس افغان در مورد مخالفین طالبان هم عنوان کرد: مخالفین طالبان شامل داعش، القاعده و جبهه مقاومت ملی افغانستان هستند که داعش و القاعده توسط امریکا به این کشور آورده شده اند و نباید به آن ها اجازه رشد داده شود.

وی اضافه کرد: جبهه مقاومت ملی افغانستان که جلساتی در برخی کشورهای اروپایی و منطقه برگزار می کند به دنبال مبارزه مسلحانه است در حالی که افغانستان دیگر تحمل جنگ را ندارد، طالبان هم نباید حکومت این کشور را در انحصار خود قرار دهند، باید به اقوام و مذاهب دیگر احترام بگذارند و آن ها را در حاکمیت شریک کنند تا مشکلات به وجود آمده حل شود.

 

کلیدواژه