دلو 24, 1402 16:25 Asia/Kabul
  • شورای امنیت: سلاح‌های باقی‌مانده در افغانستان به داعش خراسان انتقال یافته است
    شورای امنیت: سلاح‌های باقی‌مانده در افغانستان به داعش خراسان انتقال یافته است

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش تازه خود تصریح کرده است: پس از حاکمیت مجدد طالبان، سلاح‌های باقی مانده در این افغانستان از طریق تحریک طالبان پاکستان به داعش خراسان انتقال یافته یا این گروه برای دریافت آنها تلاش کرده است.

به گزارش رادیو دری؛ در این گزارش از دستیابی داعش به تسلیحات گسترده در افغانستان، خاورمیانه و آفریقا ابراز نگرانی شده و به نقل از تعدادی از کشورها آمده است که پس از حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان، سلاح‌های باقی مانده در این کشور در حال انتقال به گروههای تروریستی همچون داعش است.

این گزارش می افزاید: شاخۀ خراسان داعش موفق شده است اعضای جنبش اسلامی ترکستان شرقی در داخل افغانستان و  شماری از فرماندهان انصارالله و جماعت الاحرار  در ننگرهار و کنر را جذب کند و تلاش‌های لابی‌گری‌اش را در شبکه‌های تاجیکستانی افزایش دهد.

در این گزارش با اشاره به تلاش های داعش خراسان برای جذب اعضای ناراضی طالبان و جنگجویان خارجی تاکید شده است: این گروه تروریستی نه تنها بزرگترین تهدید برای افغانستان است، بلکه منطقه و جهان را نیز با تهدید مواجه می‌کند.

در ادامه گزارش شورای امنیت آمده است: ارزیابی ها نشان می دهد ثناءالله غفاری سرکرده داعش خراسان احتمالا زنده است و در ولایت کنر زندگی می‌کند.

این نهاد همچنین درباره احتمال انتقال رهبر جدید گروه تروریستی داعش به افغانستان و آفریقا هشدار داده و افزوده است: ارزیابی برخی اعضای شورای امنیت نشان می‌دهد که افغانستان و آفریقا مکان‌های مناسبی برای تغییر مرکز رهبر جدید گروه داعش هستند و ظاهراً تلاش هایی هم در این زمینه صورت گرفته است.

این گزارش سپس با اشاره به کاهش حملات داعش در عراق و شاخه خراسان آن در افغانستان، این موضوع را با  تلاش های ضد تروریستی طالبان، مرتبط دانسته است.

داعش خراسان از کجا آمد؟

عبدالکبیر: داعش در افغانستان سرکوب شده است

ابراز نگرانی آمریکا از فعالیت داعش در افغانستان

کلیدواژه