دلو 25, 1402 15:35 Asia/Kabul
  • غربی ها برای دسترسی به اهداف خود موضوع حضور داعش را در افغانستان دنبال می کنند

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: غربی ها به سرکردگی امریکا موضوع حضور و فعالیت داعش را در افغانستان مطرح می کنند تا از این طریق اهداف خود را دنبال کنند.

محمد مختاری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در آستانه نشست دوحه در مورد افغانستان و اینکه اعلام کرده خطر حضور داعش خراسان در منطقه و افغانستان ادامه دارد و ممکن است تشدید هم شود اظهار کرد: غربی ها به این طریق می خواهند طالبان را متهم کرده و تحت فشار قرار دهند تا به آسانی به اهداف مورد نظر خود دست پیدا کنند.

وی افزود: نشست دوحه قطر در مورد افغانستان قرار است به زودی برگزار شود تا به صورت جهانی در مورد این کشور بحث شده و تصمیم هایی گرفته شود که می تواند مقدمه ای برای به رسمیت شناسی طالبان یا با چالش مواجه کردن اساسی آنان باشد.

به گفته این کارشناس سیاسی در عرصه بین المللی شاهد دیدگاه های متفاوتی در مورد افغانستان هستیم همانگونه که قدرت های بزرگ جهانی در بسیاری امور دیگر باهم تقابل و اختلاف دارند و هر کدام اهداف خاص خود را دنبال می کنند.

مختاری تصریح کرد: قدرت های منطقه ای تلاش دارند حکومت فعلی در افغانستان به رسمیت شناخته شود، مقدماتی فراهم می کنند و ارتباطات فرهنگی و اقتصادی با طالبان را نیز افزایش داده اند که این حاکی از رضایت نسبی حاکمان منطقه ای از روند کار طالبان است. اما نگاه غربی ها و به ویژه امریکایی ها که بیشترین هزینه را در ارتباط با طالبان کرده اند با نگاه قدرت های منطقه ای و همسایگان افغانستان تفاوت دارد.

به گفته این کارشناس سیاسی از مدت ها قبل بحث حضور و فعالیت داعش در افغانستان مطرح می شود و تلاش هم کرده اند که داعش را به نوعی به افغانستان منتقل و از آن حمایت کنند و اکنون هم به نحوی می خواهند حضور داعش را به طالبان ربط دهند، از این طریق آن ها را متهم کرده و زمینه چالش های بیشتر را در افغانستان فراهم کنند.

وی بیان کرد: هدف اصلی غربی ها به ویژه امریکایی ها این بوده که اگر حاکمیتی در افغانستان ایجاد می شود باید در تعارض و تقابل دایمی با همسایگانشان باشد تا اهداف آن ها را تامین کند اما به این هدف نرسیدند، روابط همسایگان با حکومت طالبان شاهد این مدعاست و این باعث عصبانیت امریکایی ها شده که می خواهند بار دیگر اوضاع را متشنج کنند و افغانستان را به سمت جنگ و خونریزی پیش ببرند.

مختاری در مورد رد حضور داعش در افغانستان از یک طرف و وقوع حملات و انفجارهایی در افغانستان که داعش مسوولیت آن ها را به عهده می گیرد از طرف دیگر، گفت: داعش همانگونه که از نامش پیداست فعالیتش باید بیشتر در عراق و سوریه باشد، پیوند آن به دیگر نقاط و کشورها سیاسی است و آنگونه که در عراق، سوریه و برخی کشورهای دیگر تبارز داشت در افغانستان تبارز ندارد اما به هر صورت نیروهایی هستند که از مراکزی حمایت می شوند تا در راستای برخی اهداف از آن ها بهره گرفته شود.

وی اضافه کرد: البته در اینکه بخشی از طالبان در این قضیه دخیل هستند شکی نیست اما از آنجایی که داعش به عنوان یک گروه جنایتکار در جهان معرفی شده این جنایات به نام آن ها ختم می شود حتی اگر افراد دیگری آن ها را انجام داده باشند اما مساله این است که پشت سر تمام این جنایات امریکا قرار دارد که به دنبال اهداف خاص خود است.

 

کلیدواژه