حوت 04, 1402 16:02 Asia/Kabul
  • پاسخ به نگرانی های صحی در افغانستان؛ صندوق جهانی نزدیک به پنج میلیون دلار کمک کرد
    پاسخ به نگرانی های صحی در افغانستان؛ صندوق جهانی نزدیک به پنج میلیون دلار کمک کرد

صندوق جهانی برای ارایه خدمات اضطراری (گلوبال فند) بودجه ۴.۷ میلیون دلاری را به‌منظور ارائه خدمات صحی به بازگشت کنندگان افغان از پاکستان تصویب کرد.

به گزارش رادیو دری، این نهاد بین‌المللی در بیانیه‌ای نگاشته است که این مبلغ برای تداوی بازگشت کنندگان مبتلا به ایدز (اچ‌آی‌وی)، سل (تی‌بی) و ملاریا هزینه خواهد شد.

براساس این بیانیه، با این بودجه اضطراری ۱.۳ میلیون بازگشت‌کننده افغان زیر پوشش قرار داده خواهند شد که قرار است در جریان سال جاری به کشور برگردند.

آنلیس هیرشمن، مسوول بخش آسیای گلوبال فند می‌گوید که بازگشت احتمالی ۱.۳ میلیون پناه‌جو به افغانستان، خطر گسترش بیماری‌های واگیر در افغانستان، به‌ویژه در مناطق روستایی و دور افتاده را افزایش خواهد داد.

وی افزود: «۱.۳ میلیون پناه‌جو بیش از سه درصد از جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند. این افزایش نشان‌دهنده یک خطر اپیدمیولوژیک است و نمی‌توان بدون تقویت خدمات ضروری با ایدز، سل و ملاریا مبارزه کرد.»

در همین حال، استفان رودریکس، نماینده برنامه توسعه سازمان ملل در افغانستان در این مورد گفت که بازگشت کنندگان از پاکستان در معرض خطر ابتلا به ملاریا و دانگ قرار دارند.

کمبود ۵۰۰ میلیون دلاری بودجه برای ارائه خدمات صحی به مردم افغانستان

کلیدواژه