حوت 11, 1402 11:04 Asia/Kabul
  • بنت: عادی‌سازی روابط با طالبان به بهبود وضع حقوق بشر در افغانستان موکول شود
    بنت: عادی‌سازی روابط با طالبان به بهبود وضع حقوق بشر در افغانستان موکول شود

گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل، وضع کنونی حقوق بشر در افغانستان را رو به وخامت خواند و از جامعه‌ جهانی خواست از عادی‌سازی روابط با طالبان یا مشروعیت‌بخشیدن به این گروه، بدون بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور خودداری کند.

به گزارش رادیو دری؛ ریچارد بنت شام پنج شنبه در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد افزود: این نگرانی وجود دارد که برخی اعضای جامعه‌ بین‌المللی در ازای امنیت نسبی و وعده‌هایی برای کنترل تروریسم و مواد مخدر، روابط خود را با طالبان عادی کنند، بدون این‌که پیشرفت معناداری در زمینه‌ حقوق بشر صورت گیرد.

به‌گفته‌ گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل، در حقوق بین‌الملل عرفی، یک مورد قانع‌کننده وجود دارد که بر مبنای آن احترام به حقوق بشر می‌تواند معیاری برای به رسمیت‌شناختن دولت‌ها در نظر گرفته شود.

بنت افزوده است: رفتار وحشتناک طالبان با زنان و دختران، اصول منشور ملل متحد و روح بنیادی و هنجارهای بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کند و این گروه را از به‌ رسمیت‌شناختن به‌عنوان دولت کنار می‌گذارد.

وی بی‌احترامی طالبان به حقوق اساسی زنان و دختران در جهان را بی‌نظیر توصیف و اضافه کرد: در چنین شرایطی، او در نگرانی‌های بسیاری از شهروندان افغانستان در مورد این‌که برخی از اعضای جامعه‌ بین‌المللی ممکن است به سمت پذیرش وضع کنونی تمایل داشته باشند، شریک است.

گزارشگر ویژه‌ حقوق بشر سازمان ملل تأکید کرده است که طالبان موظف اند به قوانین بین‌المللی حقوق بشر، به‌ویژه معاهدات تصویب‌شده از سوی دولت افغانستان احترام بگذراند، اما در انجام این وظیفه کوتاهی می‌کنند.

بنت از طالبان خواسته است همه اشکال تبعیض نهادینه‌شده علیه زنان و دختران را متوقف و فورا سیاست‌ها و دستورالعمل‌های تبعیض‌آمیز را که حقوق و آزادی‌های اساسی زنان و دختران را محدود می‌کند، معکوس کنند.

او تأکید کرده است که اهمیت حقوق بشر برای مردم افغانستان کم‌تر از سایر کشورها نیست و نباید آنان را رها کرد.

بنت: سیاست‌های تبعیض‌آمیز طالبان علیه زنان جنایت است

ریچارد بنت خواستار آزادی مدافعان حقوق‌بشر و فعالان زن از سوی طالبان شد

کلیدواژه