حوت 12, 1402 15:23 Asia/Kabul
  • وجود پارلمان به عنوان واسطه بین مردم و حکومت برای هر کشوری ضروری است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: وجود مجلس یا پارلمان به عنوان واسطه بین مردم و حکومت و یک نهاد نظارتی برای اجرای قانون برای هر کشوری ضروری است.

داکتر محمد قاهر سینا در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری اظهار کرد: انتخابات در تمام جوامع بشری یک امر پذیرفته شده است و به مردم این حق را می دهد که در تعیین سرنوشت و حاکمان خود سهم داشته باشند و کسانی هم که در خود استعداد و توان لازم برای کسب کرسی مسوولیت و خدمت رسانی می بینند مردم را در این زمینه قانع کنند تا به آن ها رای بدهند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران گفت: مردم ایران از آگاهی خوبی برخوردار هستند و می توانند به خوبی تصمیم بگیرند.

به گفته این کارشناس سیاسی با وجود پارلمان، سران حکومتی هم می دانند که با دستیابی به قدرت نمی توانند خودسرانه عمل کنند و باید بر اساس قوانین و تحت نظر دستگاه نظارتی یعنی پارلمان باشند، پس انتخابات در تمام کشورها به عنوان امری مفید و روندی برای مشارکت میان ملت و حکومت قابل توجه است.

سینا عنوان کرد: در افغانستان از سال 1964 قانون اساسی وجود داشت و پیشرفت های نسبی در امر علم، آموزش و اقتصاد رخ داد اما در طول دوران جنگ ها این کشور بسیاری از داشته های خود را از دست داد، در دوران دمکراسی دو دهه ای اخیر هم مردم امیدوار بودند که وضعیت شان بهبود پیدا می کند اما با وجود اینکه قانون اساسی جدید تدوین و تصویب شد این قانون زیر پا گذاشته شد و مسایل قومی، مذهبی و منطقه ای مطرح و احساسات مردم به بازی گرفته شد. انتخابات هم برگزار شد اما به دلیل برخی کمبودها نظام ایده آلی روی کار نیامد.

این کارشناس سیاسی یاد آور شد که مردم مشاهده کردند حکومت و پارلمان به جای خدمت و فراهم کردن شرایط رفاه و آسایش برای آنان به تجارت های بزرگ سیاسی و استخباراتی باهم پرداختند که تجربه تلخی بود. اکنون برگزاری انتخابات در ایران و پاکستان به عنوان همسایگان افغانستان می تواند الگوی خوبی برای این کشور باشند.

وی در مورد نظر حکومت طالبان در خصوص پارلمان هم گفت: هنوز مشخص نیست که حکومت طالبان در رابطه با وجود پارلمان در افغانستان چه نظری دارد و هنوز حکومت موقت است، زمانی که یک حاکمیت رسمی شکل بگیرد مردم هم خواستار سیاست منظمی از طرف حکومت خواهند شد.

 

کلیدواژه