حوت 12, 1402 15:32 Asia/Kabul
  • دستیار وزیر خارجه ایران: همسایگی با افغانستان فرصت طلایی است
    دستیار وزیر خارجه ایران: همسایگی با افغانستان فرصت طلایی است

دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفت: همجواری ایران با افغانستان یک فرصت طلایی برای کشور ایران به شمار می رود که باید از این ظرفیت در سایر حوزه‌ها استفاده کرد.

به گزارش رادیو دری؛ عبدالله سهرابی روز شنبه در سفر به تایباد و دیدار با فرماندار این شهرستان با اشاره به اهمیت روابط ایران و افغانستان افزود: باید برای توسعه روابط دو کشور تلاش کرد که این موضوع منجر به افزایش تعاملات در همه حوزه ها خواهد شد.

مدیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: بستر حضور سرمایه گذاران ایرانی و خارجی باید در این شهرستان مرزی فراهم و از آنها حمایت شود.

سهرابی افزود:  در مرز دوغارون و تایباد باید به  پیش بینی طرحهای بزرگ اقتصادی توجه شود که نقش زیادی در اشتغال و افزایش اقتصاد کشور و این خطه دارد.

فرماندار تایباد نیز در این نشست گفت: مرز دوغارون مهمترین کانون اقتصادی ایران با افغانستان است و نقش زیادی در روابط دو کشور همسایه دارد.

مهدی شیردل افزود: حجم زیادی از کالاهای هدف بازار افغانستان از طریق پایانه مرزی دوغارون به سمت این کشور صادر می شود که این وضعیت توانسته است رونق اقتصادی خوبی برای این منطقه به دنبال داشته باشد.

عبدالله سهرابی دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در  سفر به تایباد از طریق مرز دوغارون به افغانستان سفر کرد.

بیشترین حجم کار منطقه ویژه اقتصادی دوغارون، ترانزیت کالا از طریق بندرعباس است. کالاهای بازرگانان افغانستانی، پاکستانی و گاه هندی و دیگر ملل همسایه افغانستان از طریق کشورهای حوزه خلیج فارس به گمرک‌های بندرعباس و بندر لنگه منتقل و از آنجا به گذرگاه رسمی دوغارون ترانزیت می‌شود.

پایانه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد و همجوار با کشور افغانستان، در زمره پنج پایانه برتر اقتصادی ایران است.

صادرات ۵۵ تن داروی دام ایران از پایانه مرزی دوغارون به افغانستان 

مرز دوغارون شریان اصلی روابط اقتصادی بین ایران و افغانستان است که باید تقویت شود

پایانه مرزی دوغارون؛ دروازه طلایی تجارت و ترانزیت کالا

کلیدواژه