جدی 13, 1402 14:18 Asia/Kabul

کارشناس اقتصادی افغان تاکید کرد: مرز دوغارون بین ایران و افغانستان شریان اصلی روابط اقتصادی دو کشور است که باید اقدامات لازم برای تقویت آن انجام شود.

عبدالواحد احمد یار در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست مشترک نمایندگان استان خراسان رضوی و افغانستان در مرز دوغارون تایباد، این نشست را در جهت تقویت روابط ایران و افغانستان، تقویت ظرفیت های اقتصادی، عملی سازی روندهای اقتصادی و رفع موانع موثر دانست.

وی افزود: مرز دوغارون بین ایران و افغانستان برای هر دو کشور یک مرز بسیار مهم است و می تواند نقش عمده ای در گسترش روابط اقتصادی دو کشور ایفا کند، این نشست ها هم به شناخت بیشتر مشکلات و موانع و تلاش برای رفع آن ها کمک می کند.

این فعال اقتصادی افغان عنوان کرد: زیرساخت ها در مرز دوغارون نواقصی دارد اما در سال های اخیر شاهد تقویت آن بوده ایم ضمن اینکه ظرفیت های این مرز آنقدر بالا است که هر قدر زیرساخت ها آماده باشد باز هم نیازمند به روز رسانی است. ایران و افغانستان دارای مرزهای طولانی هستند و مرز دوغارون نقطه عطف همجواری دو کشور و شریان اصلی ایران و افغانستان در روابط اقتصادی محسوب می شود.

به گفته احمد یار طی چهار دهه گذشته که در افغانستان جنگ های داخلی در جریان بود، مرزها هم دچار مشکلاتی بوده، حکومت های مختلف و متفاوتی هم در این کشور حاکم شدند اما با وجود مشکلات نمودار اقتصادی رو به رشد بوده، زیرساخت ها بیشتر شده و بر اهمیت موضوع هم افزوده شده است.

وی بیان کرد که در حال حاضر هم حکومت طالبان اشتیاق زیادی به گسترش روابط تجاری و اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران دارد و سیاست ایران نیز همواره این بوده که مرزهای دو کشور امن باشند و زیرساخت ها ایجاد شود تا روابط روز به روز بیشتر شود، مرز دوغارون هم رونق بیشتری بگیرد و تعاملات اقتصادی بین ایران و افغانستان نیز بیشتر شود.

احمدیار اظهار کرد: نقش ایران در اقتصاد افغانستان بسیار زیاد است و این موضوع همواره باید مد نظر حاکمان در افغانستان باشد زیرا مرز بین دو کشور طولانی است و نقاط اشتراک زیاد فرهنگی، دینی و اقتصادی نیز وجود دارد. جمهوری اسلامی ایران همچنان از طریق راه های دریایی مانند بندر چابهار و بندر عباس، افغانستان را به آب های آزاد متصل می کند که باید از این ظرفیت هم استفاده درست شود.

به گفته این کارشناس اقتصادی بندر چابهار ایران رقیب بندر کراچی پاکستان برای افغانستان است اما بندر چابهار هم نزدیکتر است و هم هزینه های کمتری دارد.

وی اظهار امیدواری کرد که جمهوری اسلامی ایران هم از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده کرده و نقش مهم خود را در اقتصاد تجاری افغانستان حفظ کند.

 

کلیدواژه