حوت 12, 1402 16:17 Asia/Kabul
  • بیش از ۵۰۰ شهروند افغانستانی در رویدادهای مرتبط با نقض حقوق بشر جان باخته‌اند
    بیش از ۵۰۰ شهروند افغانستانی در رویدادهای مرتبط با نقض حقوق بشر جان باخته‌اند

یک نهاد حقوق بشری در افغانستان از مرگ ۵۰۶ نفر در افغانستان در رویدادهای مرتبط با نقض حقوق بشر در یک سال گذشته خبر داده است.

به گزارش رادیو دری؛  نهاد حقوق بشری «رواداری» روز شنبه ۱۲ حوت در گزارشی اعلام کرده است:  ۳۶۵ نفر در پی حملات هدفمند، فراقانونی و مرموز، ۸۶ تن در حملات انتحاری و انفجاری و ۵۵ نفر دیگر نیز در انفجار مین‌های برجای مانده از جنگ‌های گذشته جان باخته‌ و ۲۶۶ تن دیگر زخمی شده‌اند.

این گزارش می افزاید: بیشتر قربانیان رویدادهای نقض حقوق بشر در افغانستان، کارمندان حکومت پیشین و اعضای خانواده‌های آنان، مدافعان حقوق بشر، بزرگان قومی و مخالفان طالبان هستند.

این نهاد حقوق بشری تصریح کرده است: افزایش بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی، شکنجه، بدرفتاری و کشتن زندانیان، ناپدید کردن اجباری و اجرای مجازات ظالمانه و غیرانسانی به دست نیروهای طالبان، بیانگر وضعیت وخیم و فاجعه‌بار حقوق بشر در افغانستان است.

در ادامه این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۳ طالبان دست‌کم ۶۲۳ تن به‌شمول ۵۵ زن را در ۲۲ ولایت کشور به ‌صورت خودسرانه و غیرقانونی بازداشت کرده‌اند که در این مدت دست‌کم ۱۶ نفر از افراد بازداشتی زیر شکنجه شدید در زندان های طالبان به قتل رسیده اند.

به گفته این نهاد، اداره‌های استخبارات طالبان مرتکب بیش‌ترین موارد و شدیدترین نوع شکنجه زندانیان می‌شوند.

بر بنیاد یافته‌های گزارش رواداری، همچنین در سال گذشته میلادی حکم شلاق در ملاءعام برای ۹۴۲ تن در هشت ولایت اجرا شده است.

حذف هدفمند زنان از عرصه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و تشدید محدودیت‌ها بر زندگی زنان و دختران از دیگر مواردی است که در این گزارش درباره آن ابراز نگرانی شده است.

این نهاد از جامعه جهانی به‌ویژه سازمان ملل متحد خواسته است که در تصمیم‌گیری‌ها حقوق بشر و آزادی‌های انسانی، زنان افغانستان را در اولویت قرار دهد.

یوناما درباره بازداشت‌های خودسرانه و طولانی مدت در افغانستان هشدار داد

دیده‌بان حقوق بشر: نقض حقوق زنان در افغانستان همچنان ادامه دارد

کلیدواژه