حوت 15, 1402 16:38 Asia/Kabul
  • اتباع خارجی در ایران پس از آموزش در قراردادهای عمرانی به‌کارگیری می‌شوند
    اتباع خارجی در ایران پس از آموزش در قراردادهای عمرانی به‌کارگیری می‌شوند

سازمان ملی مهاجرت و جهاددانشگاهی ایران برای آموزش مهارت و مشاغل تخصصی به اتباع غیرایرانی و استفاده از این نیروها در قراردادهای عمرانی داخلی و خارجی ایران تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به  گزارش رادیو دری؛ بر اساس این تفاهم‌نامه، جهاد دانشگاهی به عنوان مسوول آموزش مهارتی و مشاغل تخصصی برای اتباع و مهاجران خارجی معرفی می‌شود.

این سازمان همچنین بازار هدف اشتغال در کشورهای منطقه را برای اتباع تعیین خواهد کرد.

رئیس سازمان ملی مهاجرت ایران در مراسم امضای این تفاهم نامه همکاری گفت: در کشور ما هرگز به اتباع خارجی به عنوان یک فرصت نگاه نشده و امروز لازم است در نگرش غالب، تغییراتی ایجاد کنیم و اتباع را فرصتی ببینیم که نیازمند توانمند شدن و تقویت دارند.

عبدالله  مبینی یکی از برنامه‌های مهم در این حوزه را استفاده از سرمایه‌گذاری اتباع خارجی در طرح‌های عمرانی و دانش بنیان در مناطق محروم دانست که با همکاری بانک ملی در حال اجراست.

وی اظهار کرد: هدف گذاری ما این است که بیش از ۱۰ هزار کارخانه کوچک و متوسط راکد را با سرمایه مهاجران و اتباع به چرخه تولید بازگردانیم و احیا کنیم و برای تامین نیروی ماهر این کارخانه‌ها، نیروی کار اتباع و بومی را از طریق آموزش به کار گیریم.

رئیس سازمان ملی مهاجرت ایران با تاکید بر اینکه بیشترین بهره از سرمایه اتباع خارجی را قاچاقچیان می‌برند افزود: طرح توانمندسازی اتباع خارجی فقط برای اتباع قانونی اجرا خواهد شد، زیرا برای ما حضور اتباع غیرقانونی به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و باید به کشور خود بازگردند.

به گفته مبینی، اتباع خارجی ساکن ایران از ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانند ایران را به مبداء تولید نیروی انسانی ماهر و متخصص در منطقه تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد مهاجران و اتباع خارجی در ایران، افغانستانی هستند افزود: بخش عمده‌ای از مهاجرت اتباع از سر اجبار و جنگ‌های استکباری بوده است و باید نگاه تحقیر آمیزی که برخی نسبت به اتباع دارند را تغییر بدهیم.

اتباع خارجی در طرح هایی که بدون هماهنگی با سازمان ملی مهاجرت است شرکت نکنند

توضیحات سازمان ملی مهاجرت ایران درباره طرح جذب سرمایه‌گذاری اتباع خارجی

کلیدواژه