حوت 17, 1402 12:29 Asia/Kabul
  • تأکید نماینده ایران در سازمان ملل متحد بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان
    تأکید نماینده ایران در سازمان ملل متحد بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفت وجود دولت فراگیر در افغانستان می‌تواند به توقف درگیری‌ها و حمایت از حقوق بشر به خصوص حقوق زنان بسیار کمک کند.

به گزارش رادیو دری، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت این سازمان درباره وضعیت افغانستان گفت: با وجود تلاش های سازمان ملل متحد و تدابیر مقامات موقت، وضعیت در افغانستان همچنان چالش‌برانگیز است.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: طبق تخمین گزارش اخیر دبیرکل سازمان ملل متحد (S/۲۰۲۴/۱۹۶)، بیش از نیمی از جمعیت افغانستان یعنی حدود ۲۳.۷ میلیون نفر در سال ۲۰۲۴ به کمک‌های بشردوستانه نیاز خواهند داشت و شکنندگی اقتصادی که بر ۶۵ درصد خانوارها در سال ۲۰۲۳ تأثیر ‌گذاشته همچنان موجب ناامنی غذایی شدید در این کشور شده است.

وی با تاکید دوباره بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان گفت: وجود دولت فراگیر در افغانستان می‌تواند به توقف درگیری‌ها، کاهش تعداد پناهجویان افغانستانی که به کشورهای همسایه می‌روند، و نیز حمایت از حقوق بشر به ویژه حقوق زنان کمک و بنیادی برای ثبات و امنیت در افغانستان ایجاد کند.

ایروانی تصریح کرد: «مقامات موقت افغانستان نتوانسته‌اند به‌طور موثر بحث فراگیری قومی و سیاسی را پیش ببرند. در عوض، آن‌ها محدودیت‌های سخت‌تری بر زنان و دختران تحمیل کرده و فرصت‌های تحصیلی آنان را محدود کرده‌اند. علاوه بر این، همانطور که در گزارش سازمان ملل متحد تأیید شده است، حملات بر اقلیت‌ها، مانند شیعیان هزاره کماکان ادامه دارد.»

سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت: ما بر اهمیت اولویت‌بندی و رسیدگی دقیق به نگرانی‌های مشروع کشورهای همسایه در تمامی ابتکارات معطوف به تعامل با مقامات موقت (افغانستان) تاکید می‌کنیم.

وی توضیح داد: این نگرانی‌ها شامل ایجاد یک دولت فراگیر، حفاظت از حقوق تمامی گروه‌های قومی، مبارزه با گروه‌های تروریستی، جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی، و رسیدگی به تولید و قاچاق مواد مخدر است. این نگرانی‌ها تا حدی در ارزیابی مستقل (S/۲۰۲۳/۸۵۶)، که بر عناصر مثبت تأکید می‌کند و تعامل منسجم با مقامات موقت را توصیه می‌کند، گنجانده شده است.

ایروانی گفت: چالش‌هایی مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر، و کاستی‌های موجود در حوزه کنترل مرزی همچنان ادامه دارد و ثبات افغانستان و همسایگان آن را تهدید می‌کند.

وی با بیان اینکه تهدید گروه‌های تروریستی موجب نگرانی همسایگان شده است افزود: متأسفانه، مقامات موقت هنوز تعهدات خود را برای مبارزه با تروریسم اجرا نکرده‌اند.

ایروانی گفت: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از همسایه‌های اصلی افغانستان کماکان با چالش‌هایی در زمینه مهاجرت غیرقانونی مواجه است. مهاجرت میلیون‌ها افغانستانی به ایران باری بر دوش ما در شرایط تحریم اضافه کرده است و متأسفانه جامعه جهانی و تک‌تک کشورها نسبت به این موضوع حساسیت کمی نشان داده‌اند.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد گفت: علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران به بهانه تحریم‌ها، حتی از دسترسی به ابتدایی‌ترین تجهیزات نظارتی مرزی محروم شده است که این امر بر اولویت‌ها و نگرانی‌های متفاوت کشورهای همسایه و جامعه جهانی در مورد افغانستان تاکید می‌کند.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین گفت: «از سوی دیگر، مقامات موقت خواستار تحکیم حاکمیت، لغو تحریم‌ها و به رسمیت شناخته شدن توسط جامعه جهانی هستند. برای دستیابی به این اهداف، بر این باوریم وجود یک نقشه راه جامع برای توضیح گام به گام و ارائه اقدامات ملموس برای گام‌های برداشته‌شده توسط مقامات موقت ضروری است.»

ایروانی افزود: هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نقشی اساسی در پیگیری صلح و ثبات در این کشور ایفا می‌کند و جمهوری اسلامی ایران مجدداً حمایت کامل خود را از یوناما و نماینده ویژه دبیرکل در انجام مأموریت خود اعلام می‌دارد. 

او تصریح کرد که کمک‌های بشردوستانه باید بی‌طرفانه و بی‌قیدوشرط باقی بماند تا از برخوردار شدن مردم افغانستان از حمایت‌های مورد نیازشان اطمینان حاصل شود.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در عین حال تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران بر تعهد خود به همکاری نزدیک با کشورهای همسایه، شرکای مربوطه و سازمان ملل متحد جهت ارتقای صلح، امنیت و ثبات پایدار در افغانستان ثابت قدم است.»

تاکید وزیرخارجه ایران بر ایجاد حکومت فراگیر و مبارزه با تروریزم در افغانستان

کلیدواژه