حوت 24, 1402 10:25 Asia/Kabul
  • بازگشت دختران به مکاتب همچنان در ابهام/ مجاهد: کار سر این مورد جریان دارد
    بازگشت دختران به مکاتب همچنان در ابهام/ مجاهد: کار سر این مورد جریان دارد

سخنگوی حکومت طالبان نگرانی ها از ادامه محدودیت‌ها علیه زنان و تضعیف نظام آموزشی افغانستان به دلیل محرومیت دختران از تعلیم را رد کرد و بار دیگر از ادامه کار حکومت روی موضوع تعلیم دختران خبر داد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در مصاحبه اختصاصی با رادیو دری در پاسخ به این سوال که آیا نگرانی های فراوان داخلی و خارجی از تضعیف نظام آموزشی در افغانستان در سال تعلیمی پیش رو با حضور دختران در مکاتب و دانشگاه‌ها رفع خواهد شد یا نه، گفت: بر سر موضوع تعلیم دختران از صنف 7 تا 12 و تحصیلات عالی خانم ها کار جریان دارد.

وی توقف تعلیم دختران صنف 7 تا 12 و تحصیلات عالی دختران را "سکتگی" توصیف کرد و گفت: «البته در جایی که ما سکتگی داریم این نیاز به یک آمادگی دارد؛ هم به لحاظ اقتصادی نیاز به مصارف دارد و هم نیاز به زمان دارد و روند آن ادامه دارد.»

مجاهد با این حال تأکید کرد که در مجموع، دسترسی مردم افغانستان به تعلیم، بیشتر و مؤثرتر شده است.

وی گفت: قبلا تا 30 فیصد خاک افغانستان دسترسی به تعلیم داشتند اما حالا صد فیصد شده و در تمام قریه‌جات، مکاتب و مراکز تعلیمی گسترش پیدا کرده و دسترسی زیاد شده است.

سخنگوی حکومت طالبان با رد نگرانی های جامعه جهانی درباره محدودیت های آموزشی و تحصیلی بر بانوان گفت: ما در افغانستان یک حکومت اسلامی داریم و تمام اقوام و مرد و زن، بر اساس احکام شریعت اسلامی دارای حقوق خود هستند و "امارت اسلامی" خود را متعهد به آن حقوق می داند.

وی در ادامه گفت: چیزی که سازمان ملل حقوق می داند شاید از دید غرب این را محاسبه می کند که طبعا با جامعه ما تفاوت خواهد داشت.

مجاهد به سازمان ملل متحد و جامعه جهانی توصیه کرد اول از دیدگاه اسلام و شریعت، حقوق افراد را درک و سپس اعتراض کنند چون به گفته وی در افغانستان «خلاء جدی در این زمینه وجود ندارد و تمام اتباع که زنان هم شامل آن هستند، از حقوق برخوردارند.»

سخنگوی حکومت طالبان در توصیف حقوقی که زنان افغانستان از آن بهره مند هستند گفت زنان «امنیت دارند و می توانند به محاکم مراجعه کنند؛ از تجاوز مصون هستند و محافظت می شوند، عفتشان به جا است، تمام دادگاه‌ها در مرکز و ولایت به رویشان باز است و اگر قضیه ای داشته باشند رسیدگی صورت می گیرد.»

مجاهد در پاسخ به این پرسش که در این صورت، علت ابراز نگرانی جامعه جهانی از وضع زنان در افغانستان چیست گفت: آنها از بعضی موضوعات منحیث بهانه استفاده می کنند و قدرت هایی که «شکست خوردند و به افتضاح اخراج شدند، علیه حکومت اسلامی مصروف پروپاگند هستند».

وی تأکید کرد که راهی برای رفع نگرانی کشورهایی که قصد تحمیل سیاست های خود را دارند وجود ندارد و تنها راه حل این است که اعتنایی به این نگرانی ها نشود.

مجاهد گفت: «کشورهایی که به دیگر کشورها مداخله و اعمال فشار می خواهند و سیاست های خود را می خواهند تحمیل کنند راه حلی ندارد و راه حل همین است که ما کار خود را کنیم و استقامت داشته باشیم؛ پی حرف های آنها نگردیم و به زندگی خود دوام دهیم.»

سخنگوی طالبان با بیان اینکه افغانستان در مسیر خوبی قرار دارد و با بیرون آمدن از حالت جنگی، اکنون کشوری امن و متحد است افزود: افغانستان به بازسازی روی آورده و طبیعی است که مشکلات دیگر هم روز به روز حل می شود.

وی درباره کار زنان افغان نیز با بیان برخی آمارها، نگرانی جهان را بی مورد خواند و رد کرد.

مجاهد گفت: در جامعه افغانی به حدی که فرهنگ و دین ما اجازه می دهد خواهران ما همین حالا هم مصروف کار هستند. در دستگاه حکومتی، خواهران ما 24 درصد فعال هستند و در بخش های معارف، تحصیلات عالی، پلیس، بانک، تذکره و پاسپورت، استخبارات، و همچنان به گونه گسترده در بخش صحت، وظیفه خود را اجرا می کنند.

سخنگوی حکومت طالبان همچنین از حضور بانوان در بخش تجارت یاد کرد و گفت: حدود یکصد هزار خواهر ما مصروف تجارت مختلف، صنایع دستی و کار هستند که خود یک پیشرفت خوب است و "امارت اسلامی افغانستان" برای کار آنان زمینه سازی کرده است.

محرومیت 75 درصد دختران افغانستانی از تحصیل

کلیدواژه