حمل 04, 1403 13:20 Asia/Kabul
  • فارن پالیسی: طالبان، القاعده را در عواید معادن افغانستان سهیم کرده است
    فارن پالیسی: طالبان، القاعده را در عواید معادن افغانستان سهیم کرده است

نشریه آمریکایی فارن پالیسی با نشر گزارشی ادعا کرده که القاعده 25 درصد از درآمد معادن شمال و شمال شرق افغانستان را از طالبان دریافت می‌کند.

به گزارش رادیو دری؛ در گزارش فارن پالیسی آمده است که القاعده دوباره به افغانستان برگشته است و طالبان از عواید معادن شمال و شمال‌شرق افغانستان به این گروه سهم می‌دهند.

 این گزارش که در یک مرکز تجزیه و تحلیل سیاسی در لندن تهیه شده است می افزاید: شبکه القاعده با حفاظت طالبان، ده‌ها هزار کارگر را برای استخراج غیرقانونی معادن طلا در بدخشان و تخار استخدام کرده و از آغاز استخراج معادن در اوایل سال 2022، القاعده در مجموع 194.4 میلیون دلار به‌دست آورده است.

به ادعای فارن پالیسی، شبکه حقانی‌ها و گروه هبت‌الله آخندزاده برای القاعده سهمی 25 درصدی از درآمد معادن شمال و شمال شرق افغانستان را قائل شده اند.

بر اساس این گزارش، درآمد ماهانه طالبان از معادن طلا به بیش از 25 میلیون دلار می‌رسد، در حالی‌که این پول در بودجه رسمی آنان دیده نمی‌شود و مستقیماً به جیب مقام‌های بلندپایه این گروه و شبکه‌های شخصی آنان می‌رود.

در ادامه این گزارش ادعا شده است که  14 گروه وابسته به القاعده در سراسر جهان مانند جنبش اسلامی ترکستان شرقی، انصارالله تاجیکستان، تحریک طالبان پاکستان، القاعده در شبه‌جزیره عربستان، القاعده در یمن، القاعده در عراق، القاعده در سوریه، القاعده در شبه‌قاره هند، القاعده در مغرب و گروه الشباب در شرق آفریقا از معادن افغانستان سود می‌برند.

این نشریه آمریکایی همچنین مدعی شده است اعضای شبکه القاعده در میان مقام‌های بلندپایه طالبان حضور دارند و در تصمیم‌گیری‌‌ها شریکند.

پیش از این نیز، منابع آگاه و نهادهای بین المللی درباره همکاری طالبان و القاعده هشدار داده بودند.

با این حال، مقامات طالبان همواره این گزارش ها و اظهار نظرها را رد می کنند.

شورای امنیت: القاعده هشت اردوگاه آموزشی جدید در افغانستان برپا کرده است

نبیل: القاعده به صورت گسترده در افغانستان فعال است

مک‌کال: طالبان با القاعده همکاری می‌کند

کلیدواژه