حمل 16, 1403 15:36 Asia/Kabul
  • ‎مرحله دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان جان 800 هزار نفر به خطر می‌افتد
    ‎مرحله دوم اخراج مهاجران افغان از پاکستان جان 800 هزار نفر به خطر می‌افتد

سازمان عفو بین‌الملل با نشر گزارشی گفته که مرحله دوم اخراج مهاجران افغانستان از پاکستان جان 800 هزار نفر را به خطر می‌اندازد.

به گزارش رادیو دری، این سازمان امروز پنج‌شنبه 16 حمل، با نشر اعلامیه‌ای از تصمیم دولت پاکستان بر اجرای مرحله دوم اخراج مهاجران افغانستان گفته که این تصمیم دولت پاکستان حقوق پناهجویان، قوانین بین‌المللی حقوق‌ بشری و "اصل عدم اخراج" را نقض می‌کند.

بر بنیاد اعلامیه، این تصمیم به‌ویژه زنان، دختران، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق‌‌ بشر، معترضان، هنرمندان و مقام‌های دولتی و امنیتی سابق افغانستان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

جیمز جینیون، کمپاینر حقوق پناهجویان و مهاجران در سازمان عفو بین‌الملل گفته که "بی‌توجهی بی‌رحمانه‌ی مقام‌های پاکستان به آزار و اذیت، نقض جدی حقوق بشر و فاجعه‌ی انسانی که در صورت اخراج پناهجویان افغان به افغانستان تحت کنترل طالبان در انتظار آنان است، دلخراش است."

او افزوده است که دولت جدید پاکستان بجای توجه به درخواست‌های مکرر جهانی به توقف اخراج مهاجران و پناهجویان، به‌طور ناامیدکننده اخراج را به دارندگان کارت شهروندی افغانستان (ای‌سی‌سی) گسترش داده‌ است.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است که تصمیم حکومت پاکستان همچنین فاقد شفافیت است و به‌طور «خودسرانه» اعتبار اسنادی را که دولت این کشور صادر کرده، لغو می‌کند.

این نهاد از دولت پاکستان خواسته است که از نادیده‌انگاری درخواست‌های بین‌المللی برای توقف اخراج مهاجران و پناهجویان افغانستان دست بردارد.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین از پاکستان خواسته است که فورا تصمیم خود را برای اخراج مهاجران و پناه‌جویان لغو کند و قانونی منطبق به حقوق بشر برای حمایت از پناهندگان در کشورش تصویب کند و به عضویت کنوانسیون ۱۹۵۱ و پروتکل‌های آن در آید.

این در حالی است که دولت پاکستان به تازگی دستور اجرایی شدن مرحله دوم اخراج مهاجران افغانستان را صادر کرده‌است.

بر بنیاد این دستور در این مرحله، دارندگان کارت شهروندی افغانستان نیز اخراج می‌شوند.

این تصمیم از 15 ماه جاری میلادی/ 27 حمل عملی خواهد شد.

 

کلیدواژه